Het lijkt erop dat je gebruik maakt van een verouderde browser, niet alle functies van Startpagina zullen hiermee werken. Update je browser om sneller en veiliger te browsen.

Draai voor klassieke weergave

Vallen bij ouderen: dit zijn 5 oorzaken

Met het ouder worden, neemt het risico op vallen toe. Het is dan ook een veelkomend probleem bij ouderen - 1 op de 3 ouderen boven de 65 jaar valt minstens een keer per jaar. Meestal komt dit door lichamelijke klachten als duizeligheid, slechtziendheid of een verminderd evenwicht. Echter kan het ook komen door angst om te vallen of het hebben van weinig zelfvertrouwen.

Ben je ook wel eens gevallen en vraag je je af hoe dit komt? Dit zijn de meest voorkomende oorzaken van plotseling vallen.

5 oorzaken vallen bij ouderen

1. Lichamelijke klachten

De meeste ouderen vallen plotseling door hun lichamelijke klachten. Dit kan echt van alles zijn. Denk aan duizeligheid, verminderd evenwicht, slechte spiermassa en slechtziendheid. Ook aandoeningen kunnen zorgen voor een onverwachte val: o.a. reuma, een beroerte (CVA) en Parkinson.

2. Mentale klachten

Ben je bang om te vallen? Dan is de kans groot dat dit een van de redenen is waarom je regelmatig valt. Als je onzeker bent over je eigen kunnen en hierdoor minder beweegt, neemt je spierkracht af - waardoor je nog sneller valt. Mocht je dit herkennen, is het slim om contact op te nemen met een fysiotherapeut. Hij of zij kan je goede tips geven over je eigen kunnen.

3. Omgevingsfactoren

Ook je omgeving kan zorgen voor een onverwachte val. Bestudeer je huis daarom goed als je thuis bent. Een gladde vloer, slecht licht, verschillende opstapjes of een losliggend kleed vergroten de kans op een valpartij. Slim om ook te kijken naar steunpunten, waar je je aan vast kan houden. 

Veel drukte op openbare plekken, zoals de supermarkt, op straat of in de trein kan het vallen ook veroorzaken. Blijf in de vertrouwde omgeving, kies tijden waarop het minder druk is of volg een valtraining, om veilig te leren vallen. 

4. Eten, drinken en medicijngebruik

Verschillende voedingsmiddelen (alcohol) en medicijnen (slaappillen, morfine) kunnen zorgen voor een minder snel reactievermogen. Hierdoor neemt het risico op een val toe. Probeer met deze producten zo voorzichtig mogelijk te zijn. 

5. Ondervoeding 

Goed eten en voldoende voeding tot je nemen is ontzettend belangrijk. Wanneer je dit niet doet, kan je ongemerkt achteruit gaan in fitheid en spierkracht. Ook de capaciteit van je longen en hart kan afnemen. Zorg daarom altijd voor de juiste en voldoende voeding en let extra op eiwitten.

Let op: Startpagina geeft geen medisch advies. Raadpleeg bij gezondheidsklachten altijd een arts

Lees ook:

Auteur: Ilse Bloemendal