Draai voor klassieke weergave

Tips tegen vocht vasthouden

Door hormonale veranderingen, warmte, te weinig beweging of bepaalde aandoeningen kun je last krijgen van een oedeem. Dit is de medische term voor een vochtophoping in je lichaam. Vaak gaat het vocht in de onderste delen van het lichaam zitten, zoals je enkels of je vingers. 

Margriet.nl legt je uit hoe je snel van deze vervelende kwaal afkomt. 

Aanpassing in je voedingspatroon

In veel gevallen ligt de oorzaak van een oedeem in een verkeerd voedingspatroon. Wanneer je bijvoorbeeld te veel zout eet of te weinig drinkt, houdt je lichaam veel vocht vast. De beste remedie tegen vochtophoping is meer drinken. Dit klinkt wellicht tegenstrijdig, maar hoe minder vocht je binnenkrijgt, hoe meer je lichaam geneigd is om het vocht bij zich te houden. Drink daarom minimaal 1.5 liter water per dag. Zwarte of groene thee staan er om bekend dat ze helpen bij het afdrijven van overtollig vocht.

Daarnaast kan het helpen om vaker met verse producten te koken. Wanneer je gebruik maakt van veel voorverpakte kruidenmixen, sauzen en kant-en-klaar maaltijden krijg je ongemerkt veel zout binnen. Dat zorgt ervoor dat het lichaam meer moeite heeft om al het vocht af te voeren. Wanneer je je opgeblazen voelt, kun je het beste zo vers en koolhydraatarm mogelijk eten. Neem bijvoorbeeld wat extra groente of rauwkost. Deze bevatten veel vocht en hebben daardoor een extra positief effect op je vochthuishouding. 

Voedingspatroon vocht vasthouden 620x250

Niet te lang stilzitten

Bijna iedereen die wel eens een lange vliegreis heeft gemaakt, weet dat je schoenen aan het einde van de vlucht kunnen knellen. In het vliegtuig zit je vaak urenlang stil. Dat zorgt ervoor dat je bloedsomloop veel moeite heeft om het bloed terug te pompen naar het hart. Hierdoor kunnen je benen minder goed vocht en afvalstoffen afvoeren en zul je eerder last krijgen van opgezette benen, voeten en enkels. Probeer daarom zo veel mogelijk je benen te strekken, bijvoorbeeld door een paar keer het gangpad op en neer te lopen of wat hurk- of andere beenoefeningen te doen.

Ook wanneer je op andere dagen veel stil zit, bijvoorbeeld omdat je een kantoorbaan hebt, is het belangrijk om regelmatig even te bewegen. Probeer elk uur even op te staan om wat drinken te halen. Dan strek je je kuitspieren én zorg je er gelijk voor dat je genoeg drinkt!

Een goede nachtrust

Een goede nachtrust kan helpen om overtollig vocht kwijt te raken. Wanneer je last hebt van een oedeem in je enkels helpt het om je benen tijdens het slapen wat hoger te leggen, door bijvoorbeeld een kussen onder je benen te plaatsen. Daarmee help je je bloedcirculatie een handje en wordt het vocht in je enkels en benen beter afgevoerd naar je blaas.

Heb jij 's nachts vaak last van rusteloze benen? Lees hier de symptomen, oorzaken en tips bij het Restless legs syndroom.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Margriet.nl