Het lijkt erop dat je gebruik maakt van een verouderde browser, niet alle functies van Startpagina zullen hiermee werken. Update je browser om sneller en veiliger te browsen.

Draai voor klassieke weergave

Dit maakt je een ochtend- of juist een avondmens

Ochtendmensen zijn hun bed nog niet uit of hun productieve brein begint al te werken, terwijl avondmensen dit juist in de avonduren ervaren. Daarom hebben ochtendmensen minder behoefte aan cafeïne en avondmensen eerder een ochtendhumeur. Wat bepaalt nu of we een ochtend- of juist een avondmens zijn? En wat ben jij eigenlijk?

Biologische klok bepaalt 

Je biologische klok bepaalt voor een groot deel of je een ochtend- of een avondmens bent. Deze biologische klok wordt weer grotendeels bepaald door de genen die je hebt geërfd. Uit onderzoek is gebleken dat het om wel 351 genen gaat. Een belangrijke genetische factor is de circadiaan cyclus, die wordt aangestuurd door je biologische klok. Deze volgt ongeveer een 24- uurs ritme. Bij avondmensen is dit ritme bijna 25 uur. Als deze avondmensen niet het 24- uurs ritme zouden volgen, gaan ze steeds later naar bed en staan ze steeds later op. Omdat de biologische klok ook op licht en temperatuur reageert, wordt het circadiaanse ritme constant aangepast aan de 24 uur die in één dag zitten. Dit zorgt ervoor dat avondmensen elke dag constant later gaan slapen en later wakker worden – maar niet nog later dan de dag ervoor. Daarnaast verandert je cyclus met de leeftijd. Niet voor niets zijn baby’s vroeg wakker, terwijl pubers ineens nachtbrakers zijn. Het is van nature vastgesteld wanneer je graag opstaat, je het meest alert bent én wanneer je vermoeid raakt.

Wanneer ben je een ochtend- of een avondmens?

Zo’n twintig tot dertig procent is een avondmens en zo’n twintig tot dertig procent een ochtendmens. De rest van de mensen zit ertussenin. Wanneer je een ochtend- of een avondmens bent? Je kunt jezelf een avondmens noemen als je vaak na middernacht gaat slapen en het liefst uit jezelf rond een uur of negen, tien of elf op staat. Bovendien sport je liever ’s avonds dan ’s ochtends. Ochtendmensen staan daarentegen het liefst rond een uur of zes op en geven ’s ochtends zonder enige moeite een presentatie. Een pluspunt aan de ochtendmens is dat je vrijwel geen slaap hoeft in te halen in het weekend. De ‘gebruikelijke’ mens en de avondmens slapen in het weekend vaak wel langer door om bij te komen van de week.

Ochtendmens

Ochtendmensen zijn sneller tevreden en minder gevoelig voor drugs- en alcoholverslavingen. Ook zijn ze meteen wakker en genieten graag van een uitgebreid ontbijt met een kopje koffie. Doordat onze maatschappij het meest rekening houdt met ochtendtypes, zijn deze vaak ook het gelukkigst. 

Top 5 eigenschappen ochtendmens

  • Direct actief bij het wakker worden
  • Genoeg tijd voor ontbijt
  • Zelden depressief
  • Gelukkiger 
  • Tijd slim indelen

Avondmens

Avondmensen zijn onderanderen creatiever, extravaganter en meer op zoek naar nieuwe ervaringen of uitdagingen. Avondmensen maken altijd gebruik van de snooze functie van hun wekker en hebben vaak een ochtendhumeur. Ze slaan het liefst hun ontbijt over en drinken hun kopje koffie liever in de avond. Ook maken avondmensen sneller gebruik van nicotine en alcohol en hebben zij vaker last van slapeloosheid en ADHD.

Top 5 eigenschappen avondmens

  • De wekker meerdere keren laten afgaan
  • Onderweg of gehaast ontbijten
  • Creatief en impulsief
  • Een slechte chauffeur in de ochtend
  • Gezelligheidsdier in de avond en nacht

Heeft de zomertijd invloed op een ochtend- of avondmens?

De wintertijd is eigenlijk de ‘normale’ tijd. Het kan daarom zijn dat je slechter slaapt wanneer je de klok moet aanpassen naar zomertijd. Vooral avondmensen passen zich moeilijk aan. In de zomer besluiten we namelijk met z’n allen een uur eerder op te staan, terwijl de biologische klok niet mee schuift. Waar ochtendmensen dit makkelijk aanpassen, worden avondmensen voor hun gevoel gedwongen eerder op te staan. Het kan wel vier weken duren voordat je hieraan gewend bent. 

Kun je als avondmens veranderen in een ochtendmens?

Hoewel je je biologische klok niet kunt beïnvloeden, kun je jezelf wel afvragen of je daadwerkelijk een avondmens bent. Zo zijn er mensen die er tijdens een bepaalde periode in hun leven van overtuigd zijn dat ze een avondmens zijn. Terwijl ze, na het veranderen van hun ritme, ineens een ideaal ochtendritme hebben en een stuk beter in hun vel zitten. Neem het jezelf overigens niet kwalijk als je werkelijk een avondmens bent. Het is namelijk niet zo dat je automatisch de positieve eigenschappen van een ochtendmens overneemt, als je vroeg gaat opstaan. Ga dus niet in één klap tegen je biologische ritme in. Bovendien schijn je over het algemeen creatiever te zijn als avondmens dan als ochtendmens! 

Stel je wilt toch graag een ochtendmens worden kun je jezelf dwingen om gemakkelijker op te staan in de ochtend. Licht kan je op meer manieren helpen je slaapritme bij te stellen. Wil je als avondmens vroeg inslapen, zoek dan twee uur voor je bedtijd het donker of schermer op. Zorg vervolgens dat je met voldoende zonlicht wakker wordt, zodat je makkelijker je bed uitkomt.

Kom daarnaast zo vroeg mogelijk in beweging. Wie wakker wilt blijven, mag absoluut niet stilzitten. Het is aan te raden om in de ochtend te sporten en in de avond voldoende rust te nemen, je lichaam zal hieraan wennen. Wil je het helemaal goed doen? Laat dan je kopje koffie staan en maak het donker, je lichaam zal zich zo sneller klaar maken voor de nacht.

Ondanks dat deze aanpassingen makkelijk klinken, wordt het verschuiven van je biologische klok afgeraden. Avondmensen die eerder willen slapen, bewegen tegen hun inwendige klok in. Dit is onnatuurlijk en het kan daarom erg lastig zijn. Maar voldoende nachtrust pakken is natuurlijk altijd een goed idee om in de ochtend iets gemakkelijker op te staan. 
 

Lees ook:

Bronnen: Slaapinfo, Quest, AD

Auteur: Anouk Bruel