Het lijkt erop dat je gebruik maakt van een verouderde browser, niet alle functies van Startpagina zullen hiermee werken. Update je browser om sneller en veiliger te browsen.

Draai voor klassieke weergave

Dit zijn de 5 nieuwste en onbekende sporten

Hoor jij ook de woorden ‘padel’ en ‘suppen’ steeds vaker langskomen? Deze nieuwe sporten zijn ineens razend populair en echte aanraders om eens uit te proberen wanneer je de loopband in de sportschool of alle wandelroutes wel hebt gezien.

Elke week je vaste rondje hardlopen, je 40 baantjes zwemmen of je uurtje trainen in de sportschool. Beweging is goed voor je, maar wat dacht je ervan om eens een nieuwe sport uit te proberen? Wij stellen 5 niet zo bekende sporten aan je voor. Benieuwd of er iets voor jou bij zit? Lees dan snel verder.

1. Padel

Padel is een racketsport en is het beste te omschrijven als een mix tussen tennis en squash. Het vindt zijn oorsprong in 1890, toen er op Engelse schepen met peddels van een boot tennis werd gespeeld. Vandaar de naam! Je speelt padel met 4 personen in een 2 tegen 2 constructie, op een rechthoekig veld dat omringd is door (glazen) wanden of hekken. Deze wanden mogen gebruikt worden in het spel. De puntentelling van padel is hetzelfde als bij tennis: 15, 30, 40, deuce, advantage en game. Vaak worden er 3 sets gespeeld. Omdat er bij padel met de wanden wordt gespeeld, heb je minder kracht nodig dan bij tennis, wat het voor veel mensen een makkelijke sport om uit te oefenen maakt. 

2. Suppen

Suppen staat voor ‘Stand Up Paddle’. Je staat op een supboard (vergelijkbaar met een surfboard) en beweegt je voort met een peddel, waardoor er geen wind nodig is om vooruit te komen. Suppen is vooral populair in steden met havens, grachten, sloten of binnenwateren, het kan ook zeker op een meer of in de zee. Het voordeel van suppen is dat de supboards vaak erg stabiel zijn, waardoor je er niet makkelijk afvalt. Je kunt ook van suppen genieten zónder dat je thuiskomt met een natte broek! Bovendien train je met suppen al je spieren. Je moet namelijk je balans houden en je armen gebruiken om jezelf voort te peddelen.

3. Aerial sports

Door de lucht vliegen in een doek of hoepel is echt niet meer alleen iets voor in het circus. Nee, er zijn tegenwoordig steeds meer studio’s waar jij ook kunt leren hoe je jezelf in prachtige poses door de lucht beweegt. Deze sporten worden ook wel ‘aerial sports’ genoemd en bestaan er in verschillende vormen. Zo is er aerial yoga, aerial hammock, aerial silks én aerial hoop. De sport is prachtig om te zien, maar onderschat het niet: je moet er een enorme spierkracht voor hebben, omdat je constant met je eigen lichaamsgewicht traint. Je traint je spieren dan ook heel goed als je aan deze sport begint. En dat je er ook leniger van wordt, is mooi meegenomen!

4. Onderwater hockey

Ben je meer van de teamsport? Als je ergens conditie van krijgt, dan is het wel van onderwater hockey. Bij onderwater hockey bevinden je tegenstanders zich overal: onder, naast en boven je. Het hele zwembad is namelijk een speelveld en scoren doe je onder water. Alle spelers hebben een snorkel op om lang genoeg onderwater te kunnen blijven om dat ene doelpunt te maken.

5. Jeux de Boules

Oké, deze sport is natuurlijk helemaal niet nieuw. Sterker nog, misschien denk je nu: wat ouderwets! Dat deed ik vroeger met mijn ouders op de camping! Toch heeft jeux de boules met name onder jongeren een enorme comeback gemaakt. Er zijn door heel Nederland locaties waar je deze balsport kunt spelen onder het genot van muziek en een drankje. Echt sporten is het op die manier niet, maar toch: leuk om je oude jeux de boules-set weer af te stoffen en een potje te wagen?

Lees ook:

Auteur: Quirine Brouwer