Draai voor klassieke weergave

Door deze 7 trucjes geef jij onbewust meer geld uit in restaurants

Uit eten gaan is meestal erg prettig, lekker én gezellig. Maar zonder dat je het doorhebt, worden er in een restaurant psychologische foefjes met je uitgehaald. In een goede menukaart zitten deze zeven psychologische trucjes verborgen, waardoor je onbewust voor duurdere gerechten kiest en daardoor meer geld uitgeeft.

1.    Het euroteken ontbreekt

De meeste menukaarten bevatten geen euroteken. Restaurants vermijden het euroteken omdat het je eraan herinnert dat je geld uitgeeft. Door het weglaten van het euroteken verdwijnt de associatie met geld. Hierdoor is de kans groter dat je je meer op het aanbod van de menukaart focust, in plaats van de kosten.

2.    Menuprijzen staan niet synchroon onder elkaar 

Als de prijzen van de gerechten precies onder elkaar staan, kan je de prijzen in één oogopslag gemakkelijk scannen. Hierdoor kies je vaak voor één van de goedkopere gerechten. Restaurants zetten daarom de prijzen niet loodrecht onder elkaar, waardoor je keuze niet beïnvloed wordt door de prijs. 

3. Er worden chique termen gebruikt 

Als namen van gerechten worden 'opgeleukt', ben je sneller geneigd om bepaalde gerechten te kiezen. Daarnaast lijken alle gerechten door het chique taalgebruik authentieker, met als gevolg dat er meer geld voor deze gerechten gevraagd wordt. Vooral verleidelijke namen, geografische én zintuiglijke bewoordingen zoals; ‘hemelse spaghetti’ of 'grootmoeders stoofpotje' doen het goed. 

4. Slim met taal

Goede omschrijvingen van gerechten kunnen je makkelijk overhalen. Het water loopt je waarschijnlijk al in de mond als je denkt aan termen zoals vers, mals, romig en zacht. Door het gebruik van deze bijvoeglijke naamwoorden gaan gerechten tot de verbeelding spreken, maakt het de gast nieuwsgierig én wekt het de eetlust op. 

5. Positionering van gerechten op de kaart

De plek van de soorten gerechten op de menukaart is ook van groot belang. Je kijkt altijd op een bepaalde manier naar een menukaart. Zo gaan je ogen meestal eerst naar de rechterbovenhoek van het menu. Hier worden vaak de gerechten neergezet die het meeste geld opleveren voor het restaurant. Los hiervan ben je ook geneigd om het eerste gerecht te bestellen dat je ziet, waardoor het eerste gerecht vaak het duurste gerecht van de menukaart is. 

6. Nostalgie wekt je eetlust op

Nostalgie maakt je blij en laat je verlangen naar de mooie tijden in het verleden. Door het toepassen van nostalgie krijgt je brein bepaalde associaties. Het is dan ook niet heel vreemd dat je zonder enige twijfel voor oma’s appeltaart kiest. Die was namelijk ook zo lekker. Door het gebruik van nostalgie word je onbewust overgehaald om het gerecht te bestellen. 

7. Slimme prijzen op de menukaart

Iedereen wil zo min mogelijk geld uitgeven in een restaurant. Restaurants willen daarentegen dat jij zoveel mogelijk geld uitgeeft. Daarom worden gerechten op een slimme wijze geprijsd. Een gerecht van € 19,99 lijkt namelijk veel goedkoper dan € 20,-, ondanks dat het maar een cent scheelt. 

Wij hebben ook een leuk artikel over culinaire reizen waar de eetlust van opgewekt wordt. Eet smakelijk!

Bron: Agconsult 

Auteur: Ilse Bloemendal