Draai voor klassieke weergave

Zo kun je gezonder eten zonder te hoeven diëten

Na de feestdagen én alle bijbehorende lekkernijen is het weer tijd om wat rustiger aan te doen. Om nu echt volop te gaan diëten, is ook niet altijd nodig en voor sommigen een beetje overdreven. Gelukkig kun je ook heel makkelijk wat gezonder doen zonder daar je hele eetpatroon voor hoeven om te gooien.

Gezonder eten is namelijk makkelijker als je het in kleine stappen doet. Zo hoef je je favoriete snacks niet volledig te ontzien, waardoor het eenvoudiger is om dit goede voornemen vol te houden. Alle kleine beetjes maken samen een groot verschil. 

Gezonder eten binnen je eigen dieet

Met de volgende tips kun je je aan je eigen dieet en eetgewoontes vasthouden, maar kies je voor minder ongezonde opties.

  • Koop suikervrije varianten wanneer dat mogelijk is, zoals bijvoorbeeld bij frisdrank, chips en mayonaise. Als je echt niet zonder deze voedingsmiddelen kunt, kies dan minstens voor een versie met zo min mogelijk suiker of vet.
  • Schaf een airfryer aan als vervanging voor de frituurpan, of maak je frietjes en snacks in de oven. Dit scheelt een heleboel vet. 
  • Kies in plaats van die goudgele patatjes voor in dunne reepjes gesneden zoete aardappel. 
  • Stap af van de pakjes en zakjes en maak gebruik van verse producten. In veel kant-en-klare gerechten zitten namelijk veel suikers en onnodig veel zout verstopt. Zonde! Als je alles zelf vers maakt, met biologische ingrediënten, weet je wat je eet.
  • Drink vaker water of thee (zonder suiker). Het is bij veel mensen een gewoonte om, wanneer ze dorst hebben, de koelkast in te duiken. Een glaasje water is net zo verfrissend en een heel stuk gezonder. 
  • Voor iets meer smaak aan je water kun je citroen, limoen, komkommer of gember toevoegen. Lekker én gezond!
  • Kies voor producten met veel voedingsstoffen. In tegenstelling tot wit brood zit je bij spelt- of zuurdesembrood na twee sneetjes al vol. Hoe meer voedingsstoffen ergens in zitten, hoe meer het vult, hoe minder je eet en langer verzadigd blijft. 

Gezonder eten door kleine aanpassingen

Ben je bereid een stapje verder te gaan en heb je geen moeite met nog meer kleine aanpassingen in je eetgewoontes? Dan kun je volgende dingen doen:

  • Laat groente de hoofdrol spelen tijdens het avondeten. Als je groente meer als hoofdonderdeel van je gerecht gaat zien, kun je er veel meer mee gaan doen. Je zult merken dat je lichaam er blij mee is. Als je groente steeds meer gaat waarderen, ga je er ook meer van eten.
  • Eet gevarieerd: je blijft lol hebben in gezond eten als je niet iedere dag hetzelfde gezonde gerecht op tafel zet. Ook als je gezond eet zijn er eindeloos veel variaties en opties, maak daar gebruik van. Bovendien is de kans dan groter dat je alle belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt.
  • Kies voor gezonde tussendoortjes. Voor veel mensen gaat het dieet niet mis tijdens de standaard eetmomenten, maar op de momenten tussendoor. Het is zo verleidelijk om naar een koekje of zakje chips te grijpen, wanneer je trek hebt. Zorg er op zulke momenten voor dat je altijd een gezonde optie voor handen hebt, zoals; bananenbrood, groentechips, rauwkost, nootjes, gezonde popcorn of iets anders. Er zijn opties genoeg!
  • Een paar dingen die je standaard op je boodschappenlijstje kunt zetten vanwege de vele, goede voedingsstoffen zijn: vette vis, peulvruchten, fruit, groente, zuivel, en producten met veel vezels (volkoren producten).

Hoe houd je gezonder eten vol?

Het kan best lastig zijn om je vast te houden aan een gezond voedingspatroon. Vooral wanneer het druk is of als je niet zo van koken houdt. Wees hierin niet te streng voor jezelf. Een fijne regel om aan te houden is de 80/20 regel. Dit betekent dat je tachtig procent van de tijd gezond eet, en de andere twintig procent kunt eten wat je écht lekker vindt. 

Nog meer tips voor gezond eten:

  1. Luister goed naar je lichaam en eet echt alleen wanneer je honger hebt. 
  2. De drang om iets te eten komt bij veel mensen voort uit andere factoren, zoals stress of verveling. Als je deze signalen leert herkennen en alleen eet wanneer je het echt nodig hebt, zul je minder snel te veel of ongezond eten.
  3. Zorg dat je verveling niet opvult met eten, zoek een alternatief. Koop een kleurboek voor volwassenen, ga schoonmaken, wandelen, sporten, je nagels lakken of lekker in bad. 
  4. Eet bewust en met aandacht. Hoe vaak komt het wel niet voor dat je tijdens een film gedachteloos een hele zak chips naar binnen werkt, zonder dat je er iets van proeft? Als je bewust bent van wat je eet, voel je ook sneller of je ergens genoeg van hebt of niet. Eet daarom aan tafel, en niet voor de televisie.
  5. Hoe lastig het soms ook kan zijn, kook zoveel mogelijk zelf. Als je na een lange dag even snel ergens eten bestelt of een kant-en-klaar maaltijd haalt, is dit al snel een stuk ongezonder dan wanneer je zelf iets kookt. Plan van te voren wat je eet of zorg dat je eerder gemaakte gerechten invriest voor hele drukke dagen. 

Je zou denken dat je een koolhydraatarm dieet vooral in overweging neemt als je wilt afvallen of wanneer je diabetes hebt. Maar wist je dat het ook bijdraagt aan het voorkomen van psychische problemen? Ontdek hier de positieve effecten van een koolhydraatarm dieet op je hersenen.

Auteur: Quirine Brouwer