Draai voor klassieke weergave

Met deze sport- en voedingstips kom jij gezond en fit de zomer door

De zomer kan een lastig seizoen zijn om fit te blijven. Door de vele drankjes op terrasjes, barbecues en borrels is het niet makkelijk om je gezonde gewoontes in stand te houden. Ook in sporten heb je misschien helemaal geen zin door de hitte. Wij geven je tips om de zomer toch gezond en fit door te komen. Dit is makkelijker dan je denkt!

Na het toepassen van deze 5 voedingstips én deze 5 sporttips kom je de zomer fit en gezond door.

Voedingstips om de zomer fit en gezond door te komen

1. Barbecueën: laat het stokbrood staan

Barbecueën op een warme zomerdag is heerlijk. Niets is lekkerder dan buiten je eten bereiden en het vervolgens op te eten. Jammer genoeg is barbecueën vaak niet zo gezond. Denk aan de stokbroodjes met kruidenboter, sauzen en het vele vlees. Dat kan veel gezonder! Laat die stokbroodjes zoveel mogelijk staan, maak gezonde salades met groente én fruit en kies voor een magere vleessoort zoals kipfilet. Ook vis is een gezondere optie. Maak bijvoorbeeld wat zalm of tonijn klaar. Of gril groente zoals paprika, courgette of aubergine op de barbecue. Als je het slim aanpakt, kan dit ruim honderd calorieën schelen.

2. Alcohol: probeer te minderen

In de zomer hebben veel mensen vaker de neiging om alcohol te drinken. Lekker in de tuin of op een terrasje een biertje of een wijntje drinken. Herkenbaar? Probeer je alcoholgebruik toch te minderen. Alcohol zit bomvol calorieën en is de grootste veroorzaker van de meeste gezondheidsproblemen. En dan nog eens te bedenken wat een glaasje te veel met je doet… Pak het daarom deze zomer anders aan en bestel op een terrasje bijvoorbeeld eens een alcoholvrije cocktail of maak thuis een zomerdrankje met water en fruit.

3. Drink zoveel mogelijk water

Elke dag dien je minimaal anderhalf liter water te drinken. Dat water gezond is, weet iedereen. En dat het saai is om de hele dag door water te drinken, kunnen de meeste mensen ook begrijpen. Er zit namelijk niet heel veel smaak aan. Dit probleem kan je zelf makkelijk oplossen door zelf een smaakje toe te voegen. Daarmee bedoelen we geen limonadesiroop – want dat is ongezonder dan je denkt. Om het water wat lekkerder te maken, vul je een grote kan met water en doe je er stukjes van je lievelingsfruit in. Maar denk ook aan stukjes komkommer of munt. Erg gezond en er zijn veel combinaties te maken!

4. Ijsjes: maak ze zelf met fruit

Gek op ijsjes met warm weer? Ook deze kun je makkelijk zelf maken! Vul ijsvormpjes met water en je favoriete fruit. Een nachtje in de vriezer en je hebt de volgende dag heerlijke fruitijsjes waar je er zonder schuldgevoel meerdere van op een dag kunt eten. Het ziet er ontzettend leuk uit en is ook nog eens gezond. Het is ook heel leuk om deze ijsjes met je (klein)kinderen te maken.

5. Ga uit lunchen in plaats van uiteten

Ben jij na een vakantie altijd een paar kilo aangekomen? Grote kans dat dit komt omdat je regelmatig uiteten gaat. Als je het gezellig vindt om elke dag naar een restaurantje te gaan, dan kan het een goed idee zijn om vaker uit lunchen te gaan in plaats van ‘s avonds uiteten. De kans is namelijk groot dat je tijdens het lunchen sneller voor een gezondere optie gaat, zoals een salade of een gezond broodje, en bij het avondeten voor een ongezonde optie. En als je uitgebreid geluncht hebt, heb je ‘s avonds genoeg aan een lichte maaltijd. Scheelt weer!

Sporttips om de zomer fit en gezond door te komen

1. Ga voor luchtige sportkleding

Sport je in dezelfde outfit als waarin je in de winter sport? Dit is niet slim! Je hebt in de zomer een ander soort sportkleding nodig. Ga voor kleding dat luchtig is en ademt. Als je dat niet doet, heeft je lichaam onvoldoende de mogelijkheid om af te koelen. Ga je buiten sporten in de zon? Vergeet je dan niet goed in te smeren en doe eventueel een petje op.

2. Pas je ritme aan

Loop je altijd ’s middags een rondje? Dan is het misschien een goed idee om in de zomer je ritme iets aan te passen. ’s Middags schijnt de zon vaak op z’n felst. Grote kans dat je verbrandt en dat de temperatuur te warm voor je is, waardoor je uurtje sporten een stuk minder effectief wordt. Wanneer je in de zomer buiten sport is het in ieder geval een goed idee om de intensiteit van je sportoefeningen aan te passen en wat meer (drink)pauzes te nemen.

3. Let op je eten en drinken

Bij sporten op een warme zomerdag zweet je extra veel. Het is daarom belangrijk om voldoende te drinken om je vochtgehalte aan te vullen. Ook je voeding is natuurlijk erg belangrijk. De kans op flauwvallen is namelijk in de hitte groter. Zorg er daarom voor dat je vlak voor het sporten iets eet, bijvoorbeeld een banaan. Wat ook slim is, is om regelmatig wat zouts te eten. Dit houdt namelijk vocht vast.

4. Probeer een watersport

Heb je geen zin om te sporten omdat het zo heet is? Probeer dan eens een andere sport, die beter bij het seizoen past. Ga bijvoorbeeld suppen op het water of aqua-gymmen in het zwembad. Of maak een lange strandwandeling met je partner en neem daarna een verfrissende duik in de zee. Heerlijk!

5. Zoek zoveel mogelijk verkoeling

Een bekende en gouden tip bij het sporten in warm weer is het nemen van een koude douche vooraf. Droog daarna je lichaam af, maar niet je haren. Als je dan gelijk gaat sporten, zorgt het koude water op je hoofd voor verkoeling. Probeer het maar eens, je zult ons dankbaar zijn!

Wil je ook meer gaan letten op je voeding? Kies dan eens voor een maaltijdsalade. Klassieke maaltijdsalades zijn eigenlijk eetbare kunstwerken. Kijk maar naar de kleuren op het bord: rode tomaten, spierwitte fetakaas en groene paprika. Wij benoemen zeven heerlijke klassieke maaltijdsalades en hun herkomst. Welke maaltijdsalade is jouw favoriet?

Auteur: Ilse Bloemendal