Draai voor klassieke weergave

Gezond en fit de zomer door

De zomer kan een lastig seizoen zijn om fit te blijven. Door de vele drankjes op terrasjes, barbecues en het all inclusive buffet op vakantie is het niet makkelijk om je gezonde gewoontes in stand te houden. Ook in sporten heb je misschien helemaal geen zin door de hitte. Wij geven je tips om de zomer toch gezond en fit door te komen.

Voedingstips

1. Barbecueën

Barbecueën op een warme zomerdag is natuurlijk hartstikke leuk. Jammer genoeg is het vaak niet zo gezond. Denk aan de stokbroodjes met kruidenboter, pastasalades en het vele vlees. Dat kan veel gezonder! Laat die stokbroodjes zoveel mogelijk staan, maak gezonde salades met groente en fruit en kies voor een magere vleessoort zoals kipfilet. Ook vis is een gezondere optie. Maak bijvoorbeeld wat zalm of tonijn klaar. Of gril groente zoals paprika, courgette of aubergine op de barbecue.

2. Alcohol

In de zomer hebben veel mensen vaker de neiging om alcohol te drinken. Lekker in de tuin of op een terrasje een biertje of een wijntje drinken. Herkenbaar? Probeer dit dan toch te minderen. We hoeven je niet te vertellen hoe slecht alcohol voor je is. Bestel op een terrasje bijvoorbeeld een alcoholvrije cocktail of maak thuis water met fruit.

3. Water met fruit

Water drinken is natuurlijk super gezond. Vind je het saai om de hele dag water te drinken, omdat er weinig smaak aan zit? Voeg dan zelf een smaakje toe! Vul een grote kan met water en doe er stukjes van je lievelingsfruit in. Maar denk ook aan stukjes komkommer of citroen. Super gezond en er zijn veel combinaties te maken!

4. Fruitijsjes

Gek op ijsjes met warm weer? Ook deze kan je zelf maken! Vul ijsvormpjes met water en je favoriete fruit. Een nachtje in de vriezer en je hebt de volgende dag heerlijke fruitijsjes waar je er zonder schuldgevoel meerdere van op een dag kan eten. Dit is ook heel leuk om met de (klein)kinderen te maken.

5. Etentjes

Ben jij na een vakantie altijd een paar kilo aangekomen? Grote kans dat dit komt omdat je vaak uiteten gaat. Als je het gezellig vindt om elke dag naar een restaurantje te gaan, dan kan het een goed idee zijn om vaker uit lunchen te gaan in plaats van ‘s avonds uiteten. De kans is namelijk groot dat je tijdens het lunchen sneller voor een gezondere optie gaat, zoals een salade of een gezond broodje, en bij het avondeten voor een ongezonde optie. En als je uitgebreid geluncht hebt, heb je ‘s avonds genoeg aan een lichte maaltijd.

Sporttips

1. Sportkleding

Sporten in dezelfde outfit als waarin je in de winter sport? Niet slim! Je hebt in de zomer echt ander soort sportkleding nodig. Ga voor kleding dat luchtig is en ademt. Als je dat niet doet, heeft je lichaam onvoldoende de mogelijkheid om af te koelen. Ga je buiten sporten in de zon? Vergeet je dan niet goed in te smeren en doe eventueel een petje op.

2. Tijd van de dag

Loop je altijd ’s middags een rondje? Dan is het misschien een goed idee om in de zomer je ritme iets aan te passen. ’s Middags schijnt de zon vaak op z’n felst. Grote kans dat je verbrandt en dat de temperatuur te warm voor je is. Wanneer je in de zomer buiten sport is het sowieso een goed idee om de intensiteit van je work-out aan te passen en wat meer (drink)pauzes te nemen.

3. Eten en drinken

Bij sporten op een warme zomerdag zweet je extra veel. Het is heel belangrijk om voldoende te drinken om je vochtgehalte aan te vullen. Ook je voeding is natuurlijk erg belangrijk. De kans op flauwvallen is in de hitte groter. Zorg er daarom voor dat je vlak voor het sporten iets eet, bijvoorbeeld een banaan.

4. Watersporten

Geen zin om te sporten omdat het zo heet is? Probeer dan eens een andere sport, die beter bij het seizoen past. Ga bijvoorbeeld suppen op het water of aqua-gymmen in het zwembad. Of maak een lange strandwandeling met je partner en neem daarna een verfrissende duik in de zee.

5. Verkoeling

Een bekende tip bij het sporten in warm weer is het nemen van een koude douche vooraf. Droog daarna je lichaam af, maar niet je haren. Als je dan gelijk gaat sporten, zorgt het koude water op je hoofd voor verkoeling.

Auteur: Tara Stokdijk