Bestaan er ook mensen die geen "tastzin" hebben?

Ik bedoel dus mensen die geen pijn voelen.
Het is immers ook een zintuig, net als het horen en zien enzovoorts..

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik had wat duidelijker moet zijn..
Ik bedoel eigenlijk mensen die totaal geen tastzin hebben, dus ook geen aanraking kunnen voelen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag, want ik vraag me ook af of mensen met deze aandoening ook zwaartekracht ervaren zoals staan, zitten, lopen, liggen, springen, dansen noem maar op en dus ook duizeligheid voelen, maar ook emotioneel gevoel.

Het beste antwoord

Ja die bestaan. Door een genetisch foutje lijden deze mensen aan een zeldzame zenuwaandoening waarbij ze geen pijnprikkels doorkrijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

mensen met lepra...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat heet analgie en schijnt wel voor te komen. Geen pijn voelen is handig voor vechtersbazen. Stig Larsson gebruikte dat ook in zijn trilogie Millenium.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja die bestaan. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als je zenuwen beschadigd zijn geraakt. Deze groeien maar zelden weer "aan elkaar". Het kan in het klein gebeuren, maar soms is de schade veel groter, denk aan dwarslaesie

Toegevoegd na 1 minuut:
En het hangt er dan ook vanaf of de sensorische (gevoel) of de motorische (beweging) zenuwen beschadigd zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat zijn de paar mensen op de wereld die lijden aan HSAN type 5. Dat is een uiterst zeldzame genetische afwijking die maakt dat pijnsignalen hun hersenen niet bereiken. Hier kan je over een meisje dat deze aandoening heeft lezen: http://www.trouw.nl/opinie/letter-en-geest/article2843226.ece/Meisje_zonder_pijn_.html
Amadea
13 jaar geleden
het komt in zeldzame gevalen voor dat mensen geen tastzin hebben in het hele lichaam deze hebben ook de grootste problemen omdat zij ook niet kunnen voelen of iets heet is
ik kende vroeger iemand die na een ongeluk geen gevoel meer in zijn rechter hand had en brande zich regelmatig op zijn werk (lasser)