Zweten bij geringe inspanning?

Ik zweet al bij de geringste inspanning, bijvoorbeeld bij het afwassen, het loopt me met een straaltje van het hoofd, heeft hier iemand ervaring mee? en wat moet ik hier aan doen?
Ik heb een goede conditie ik sport veel en loop iedere dag 1,5 uur en ik fiets veel, eet gezond, rook niet, drink niet

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
30.5K

Antwoorden (4)

zou veroorzaakt kunnen worden doordat je zeer goed functionerende zweetklieren hebt, in combinatie met goed geopende poriën.

Doordat je zoveel sport en daarbij waarschijnlijk ook veel zweet zijn je poriën mooi schoon, waardoor zweet makkelijk je lichaam kan verlaten. Eigenlijk niks mis mee.

Tijdens het afwassen wordt het zweten nog eens extra gestimuleerd, door de warme waterdamp, die opstijgt.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Je schrijft niet hoe lang je al met dit probleem worstelt, maar als het iets van de laatste tijd is, zou het kunnen komen door hormonale veranderingen, m.a.w. overgang, wel wat vroeg gezien je leeftijd, maar het is mogelijk.
Mocht dit het geval zijn, kun je niet veel anders doen dan het zweet van je voorhoofd deppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik dacht eigenlijk meer aan de overgang, toen kreeg ik er nl. ook last van (af en toe liepen de zweetdruppels in m'n ogen....)
De ene mens zweet nu eenmaal veel meer dan de ander. Dat kan tijdelijk zijn (en b.v. met leeftijd -de overgang- te maken hebben), door medicijnen komen of door erfelijke aanleg. Bij 30 tot 50 % van de mensen die overmatig zweten komt het in de familie voor.

Wanneer gezonde mensen erg veel zweten spreekt men van ideopathische (= geen oorzaak te vinden) hyperhidrosis. Het zweten beperkt zich dan meestal tot de oksels, in de handpalmen of voetzolen of een combinatie van handpalmen en voetzolen. Deze vorm kan ook een gevolg zijn van een beschadiging van de wervelkolom.

Als alle zweetklieren overmatig actief zijn, ligt de oorzaak meestal bij een onderliggend probleem: overgewicht, menopauze, een (chronische) infectie zoals bv. tuberculose, endocriene ziekten zoals diabetes, overmatige werking van de schildklier, kanker, bepaalde geneesmiddelen, enz.

Hyperhydrosis wordt soms ook veroorzaakt door bepaalde psychiatrische aandoeningen, zoals angststoornissen.
Pieter2011
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Het zou me niets verbazen als het door die medicijnen kwam. Vervelend, maar waarschijnlijk niets aan te doen. Ik heb zelf ook last van overmatig zweten, maar dat is een beetje een familiekwaal.
Wat vreemd. Misschien een bezoekje aan je huisarts