Wanneer een nieuw te bouwen woning te koop wordt gesteld en hierin wordt vermeld dat er geen vergunning is uitgereikt ,wat kan ik hier uit concluderen

kan die vergunning nog worden aangevraagd of wordt dit beschouwd als een nieuwbouwwoning die niet legaal is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Als er geen vergunning is afgegeven zul je die zelf nog moeten aanvragen en betalen. De hoogte van de legeskosten (bij benadering) kun je bij de gemeente opvragen. Wij rekenen 1,2% van de bouwsom+de welstandsleges, maar we zijn goedkoper dan de meeste.
Hoogstwaarschijnlijk zal de vergunning wel verleend kunnen worden. Een gemeente zal altijd ingrijpen als er bouwkavels ontwikkeld worden en te koop worden gezet op een plek waar dat niet de bedoeling is. Als er een kavel+bouwplan aangeboden wordt, mag je er van uit gaan dat de gemeente er van weet en het goedkeurt. Het KAN zijn dat er wel goedkeuring is gegeven voor bouw, maar dat het bestemmingsplan nog niet gewijzigd is. Dan gaat de grap flink in de papieren lopen.
Maar stap simpelweg naar het gemeentehuis, of bel even. Daar weten ze er het fijne van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je koopt dan een bouwlocatie & de bouwplannen / de bouw zelf. Maar voor de bouw moet je zelf eerst dce vergunningen regelen. Feitelijk is het minder waard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat Jelle zegt klopt, je koop in feite een risico locatie, van een nog te bouwen huis.
Als je een bouwvergunning aanvraagt kunnen de kosten behoorlijk oplopen, kijk eens op de site wat de gemeentelijke leges zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je koopt dan eigenlijk een kavel met de bouwplannen. Je zal nog wel naar de gemeente moeten gaan voor de benodigde vergunningen. Zo'n vergunning kost geld.
Daarnaast zal je zelf de bouwplannen goed moeten na laten kijken door een architect (betrouwbaar, onafhankelijk) die kan bekijken of wel aan alle bouweisen is voldaan, anders kan je of bij de aanvraag van de bouwvergunning of later als de woning wordt/is gebouwd nog in de problemen komen.