Waar op te letten bij nieuwbouw woning?

Wij zijn opzoek naar een nieuwbouw project. Een woning die dus nog gebouwd moet worden. Wat is jouw advies waar ik op moet letten. En hoe weet je of iets echt naar je smaak is als je het alleen op papier kan zien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Ikzelf zou vooral op locatie letten. Ik zou bijv. niet ergens met opzet gaan willen wonen als er een grote kans is dat er een drukke weg kan komen (bestemmingsplan lezen). Tevens zou ikzelf niet te dicht bij water willen wonen - kans op meer muggen/vliegen.
En dan nog 't liefst natuurlijk niet in de schaduw van een grote flat, niet te dicht bij een industrieterrein, niet te dicht bij een school (kinderen gooien rotzooi in de tuinen), vrijstaand, half onder de grond (=minder energie nodig voor verwarming), glasvezel beschikbaar, etc.... :). Enfin, zoals je ziet veel persoonlijke zaken. Dat zal ook bij jouw het geval zijn.
En oh ja: vooral ruim binnen het budget plannen. Dus als je 220.000 kunt uitgeven, zoek dan een huis tot ±180.000. Als je geen speling hebt, heb je een groot probleem als er iets ingrijpends veranderd op de markt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

dat licht eraan wat je wilt maar ik zou naar de grootte en de prijs kijken en kijk natuurlijk ook naar je eigen smaak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Betrouwbaarheid project, of het project wel zeker op tijd klaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst voor je ook maar iets koopt, bij de gemeente informeren of er in de toekomst iets zou kunnen veranderen in de buurt van de locatie.

Stel dat er al een vergunning is afgegeven voor een stinkfabriek dan wil je daar echt niet meer zitten of er komt een lawaaierige speelplaats/ zwembad/ school of nog iets anders vlakbij terwijl jij rustig wilt wonen.

Verder lid worden van vereniging eigen huis want die kunnen je met heel veel problemen helpen en ze kunnen ook de oplevering voor je begeleiden.

En heel belangrijk, kijk naar de meerkosten dat kan enorm oplopen.
Laat die dingen doen die je zelf niet kunt of die later een probleem zouden kunnen opleveren.
Bv, een waterleiding laten aanleggen voor een buitenkraan is handig, dat kan tijdens de bouw onder de vloer worden weggewerkt maar de kraan aanschaffen en monteren is een stuk goedkoper als je dat later zelf doet.

En dat alleen op papier zien is voor sommige mensen heel moeilijk, laat de tekeningen aan kennissen en familie zien met zijn allen zie je meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk goed na over de extra's, waar je uit kan kiezen. Starters willen nog wel eens besparen op deze extra's, om er later achter te komen, dat iets toch wel handig zou zijn. Aanleg achteraf is dan soms helemaal niet meer mogelijk, of een heel stuk duurder, dan wanneer het direct bij de bouw zou zijn gebeurd.

Te denken valt dan aan extra toilet in badkamer, buitenkraan, extra stopcontacten, sloten op binnendeuren, extra wastafel in badkamer, aansluiting voor wasmachine in cv hok enzovoort.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Hallo Missy82,

Een woning van papier kopen is erg moeilijk. Zeker voor iemand die geen idee heeft van bouwkundige tekeningen.
Als bouwkundige ontwerp ik ook wel eens uitbreidingen en woningen voor particulieren en geef ze daarbij in het begin vaak het advies om goed in hun huidige woning rond te kijken en daarbij ruimtes op te gaan meten. Zo krijg je een beetje gevoel bij de afmetingen en verhoudingen. Je weet vaak zelf wel wat je graag anders zou willen ten opzichte van je huidige woning.
Als je een woning uit een project koopt, vraag dan of de ontwikkelaar ook artist impressions heeft. Die geven vaak wel een redelijk beeld van de belangrijkste ruimtes en de omgeving.
Woningen uit een project zijn vaak woningen die op andere locaties ook wel eens gebouwd zijn. Vraag of je ergens een modelwoning kunt bezichtigen.
Een andere optie is om met een bouwkundige of architect in de arm te nemen. Deze ontwerp dan een woning die op jouw smaak en stijl is ontworpen. Volgens mij krijg je dan meer waar voor je geld terwijl de kosten vaak te vergelijken zijn met een woning uit een project.

Succes,

Robert