Waarom zie je altijd meer slakken en regenwormen als het regent?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
3.9K

Het beste antwoord

Slakken kunnen niet zonder vocht, als ze zich verplaatsen met hun voetzool, gebruiken ze veel vocht ( slijmspoor)
Als het te droog wordt in de natuur, zoeken slakken een donker plekje op, of kapselen zich in tegen een boomstam, al naar gelang de soort, zo kunnen ze een droge perioden van vele weken makkelijk overleven.

Voor de regenworm geldt eigenlijk wel het zelfde verhaal, ook hij verplaatst zich met veel vocht, als het te droog wordt, in en op de grond, dan graaft hij een diepe gang naar beneden, rolt zich op en ook hij kapselt zich in een laagje slijm, om uitdroging te voorkomen.
De regenworm gaat dan in een soort zomerslaap en kan zo maanden lang opgerolt in de grond wachten op regen.
En gaat het dan regenen, dan is het nog wachten tot het donker wordt en de vogels slapen, pas dan komen er na regen zowel de slak als de regenworm uit hun schuilplaats.
Vooral vlak voor het donker is, vaak goed te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ze houden beiden van een vochtige omgeving

Toegevoegd na 1 minuut:
ook padden end
het heet soms niet voor niets "beestenweer"

Toegevoegd na 5 uur:
wormen houden van een donkere vochtige omgeving regenwormen komen naar boven als het heeft geregend Na een regen,is het milieu vochtig ,dat vergemakkelijkt de ademhaling van een regenworm en is het ook gemakkelijker om over de grond te kruipen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wormen zijn niet zo gek op regen hoor..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wormen houden inderdaad helemaal niet van regen
Omdat een regenworm onder de grond leeft. Bij regen zuigt de aarde de regen op en stroomt het veilige ondergrondse huisje van de regenworm vol. Dan vlucht hij snel naar boven om daaar te 'schuilen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat heeft twee oorzaken :

1. De regenworm komt naar boven omdat anders zijn gangen vol met water kunnen lopen

2. de regenworm komt naar boven als hij trillingen voelt want dat zou een mol kunnen zijn.

daarom zie je vaak vogels ook stampen op de grond omdat de regenwormen dan vanzelf naar boven komen.

Het is niet waar dat ze naar boven komen omdat ze dan lekker in de regen kunnen baden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wormen zie je niet vaak boven de grond. Dit komt omdat ze een hele dunne huid hebben en in de zon zouden ze snel uitdrogen. Ze komen het liefst alleen ’s nachts naar boven en als het regent. Dit doet de worm niet zomaar. Hij zou namelijk verdrinken als hij onder de grond zou blijven wanneer het regent.