waarom zie je in diverse landen o.a. Scandinavische en Baltische landen, Polen veel gekleurde huizen?

En Nederland niet.
"In 1817 gaf admiraal Albert Kikkert een bevel uit dat alle huizen pastelkleuren moesten krijgen. Hij beweerde koppijn te krijgen van de volop in de zon blakend witte huizen. en sindsdien zijn alle huizen daar (Curacao) erg vrolijk van kleur."

Bronnen:
http://www.toink.dds.nl/joomla/index.php/w...

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
1.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vraagsteller: je BRON werkt niet
404 - Component niet gevonden
Antoni
6 jaar geleden
Hier http://www.toink.dds.nl/joomla/index.php/wegrennen-per-land/30-curacao/115-gekleurde-huizen-op-curacao vind je de gekleurde huizen van Curaçao.

Antwoorden (2)

De bonte kleuren zijn trouwens ontstaan, omdat de rode verf vroeger goedkoper was dan witte. Aan de kleur van het huis kon je dus zien hoe rijk iemand was. Al kwam het ook regelmatig voor dat de voor- en zijkanten van het huis wit waren, terwijl de achterkant wel rood was. Aan de achterkant wonen immers geen mensen!
fremar
6 jaar geleden
... En Nederland niet.
In Nederland zijn er regels voor. Welstandseisen vastgelegd in ...decentrale regelgeving overheid.nl... waarin wordt vastgelegd wat wel en wat niet acceptabel is. Een punt daarin is: een te grove inbreuk op wat in de omgeving gebruikelijk is (zie daarvoor de
gebiedsgerichte welstandscriteria).
Anders gezegd, het mag niet te veel afwijken van de andere panden.

Bron: pagina 115 - Criteria bij excessen o.a.:
• toepassing van felle of contrasterende kleuren
• te opdringerige reclames, of
• een te grove inbreuk op wat in de omgeving gebruikelijk is (zie daarvoor de
gebiedsgerichte welstandscriteria)