slaap je beter zonder te zweten onder een dekbed of een deken?

ik wil een deken kopen i.p.v. mijn zomer dekbed, dat vind ik te warm. Zal ik nu een schapenwollendeken kopen of een acryl deken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
2.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ga naar een beddenwinkel en laat je adviseren op dat gebied. Er zijn namelijk speciale dekbedden voor mensen die veel transpireren of het snel warm hebben

Het beste antwoord

Net als met kleding kun je beter met natuurlijke stoffen werken zoals katoen en wol.

Als je moet kiezen tussen acryl en schapenwol, zou ik altijd wol kiezen.
Echter er is een nog betere keuze: een katoenen deken. Deze is perfect voor de zomer, zeker als je veel transpireert.

Antwoord
Kies een natuurlijke stof deze ventileert, bij veel transpiratie is dat fijn. Dus wol gaat voor acryl.
Voor jou is er een betere keus: een katoen.
Katoen is koeler dan wol. (bron: info verschillen)

Toegevoegd na 23 minuten:
"slaap je beter zonder te zweten onder een dekbed of een deken?"
ik wil een deken kopen i.p.v. mijn zomer dekbed, dat vind ik te warm. ...etc. Vraag 2 wollen deken of acryl deken?

Of jij beter onder een dekbed slaapt of onder een deken is voor mij de vraag. Je slaapt niet goed onder je zomer-dekbed, Waarvan is dit gemaakt? Je wilt een deken kopen, prima, maar je kunt eventueel ook kiezen voor een een ander dekbed, ander materiaal.

Antwoord: het gaat niet om 'dekbed' of 'deken', je vindt het prettig of gemakkelijk, belangrijk is waarvan het gemaakt is. Acryl is de goedkope keuze, niet goed als je veel zweet. Wol of katoen , ventileert en daarom de betere keuze. Voor een zomer dekbed of deken is de keuze katoen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank jullie wel voor de reacties. ik ben inderdaad naar een speciaal zaak geweest en heb inderdaad een katoenen dekbed gekocht. Ik had een synthetische en zwete dus. Hwt nieuwe dekbed ligt erop.

Andere antwoorden (2)

Pak liever een schapewollen zomerdekbed,
dat is een natuurlijk iets en het voelt prettiger en luchtiger.
Acryl is sentytisch en je zweet er eerder onder!
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ron wil geen dekbed maar een deken.
Wil je niet zweten ga dan altijd voor een natuurlijke vezel. Het allerfijnste slaap je onder een zijden deken... zijde heeft de allerbeste eigenschappen en neemt meer vocht op dan welke vezel dan ook, maar geeft het ook als beste weer af aan de lucht. De stof zal dan ook niet vochtig of klam aanvoelen. Zijde voelt bij warm weer altijd koel aan en bij koud weer voelt het behaaglijk warm aan. Het heeft echter zijn prijs als je voor 100% zuivere zijde kiest, alle waar naar zijn geld ;-)

Schapenwol is altijd prettiger om onder te slapen dan onder een kunstmatige wollen faser. Natuurlijke wol ventileert altijd beter dan een niet ademende kunstwol.
Toch is ook hier verschil in het soort schapenwol. Wil je niet zweten onder wol kies dan voor lamswol en wel voor de wol van het lam van het merino schaap.
Merinowol heeft een zeer fijne structuur die ervoor zorgt dat er stilstaande lucht tussen de vezels blijft staan en de wol hierdoor beter ventileert. Het lichaamsvocht wordt hierdoor goed afgevoerd en je wordt niet klam of bezweet wakker.
Het neemt je lichaamstemperatuur aan en regelt deze dus niet.
Heb je last van jeuk bij zuiver scheerwol dan heb je dit niet bij merinowol...de structuur is veel fijner en voelt ook veel zachter aan dan de stugge vezels van andere schapenwol.
amc