Tips om luchtvochtigheid in huis te verhogen?

De luchtvochtigheid in huis is zeer laag (meestal zo'n 20%), heb bakjes aan de verwarming hangen, extra bakjes op de verwarming staan, een paar mooie grote planten in huis, ik droog de was binnen, kook als het enigszins kan zonder de wasemkap aan te zetten.
Liever zet ik niet zo'n groot lelijk bevochtigingsapparaat in huis want zo groot is mijn huisje nou ook weer niet.

Iemand tips om de luchtvochtigheid te verhogen? En hoe verdwijnt het eigenlijk uit huis?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
44.9K

Het beste antwoord

Man, 20% Rv dat lijkt me stug. Zou maar even de hygrometer van de buren lenen. Meestal ligt de vochtigheidsgraad in de winter bij 20 gr C op 40-50 Rv. Kijk net even op de mijne, 43 Rv. Ideaal is 50-60%.
Als het werkelijk 20 Rv bedraagt dan ventileer je veeeel te weinig. Op dit moment regent het hier en dan is de Rv 90 -100%, natuurlijk bij 10 gr C. Paar tochtraampjes open en de vochtige lucht stroomt binnen. De vocht die je eventueel m.b.v. een luchtbevochtiger in huis blaast hoeft zich niet te verwijderen. Je wilt het toch vochtiger hebben in huis? Die apparaten regelen zich zelf en verhogen de luchtvochtigheid tot de ingestelde waarde. Maar nogmaals, volgens mij is je huis potdicht en dat is zeer ongezond.
Of heb je soms een warmteterugwinningssysteem in je huis. Dan wordt het weer een heel ander verhaal, maar dat hoor ik dan nog wel even.

ps. Een bierfeest wil ook wel helpen en daarna moet je weer ventileren. Werkt dubbel op zo'n systeem!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is toch echt 20% en ik heb niet voor iets elke ochtend last van bloed in mijn neus en droge mond en keelpijn.
Ik heb alle ventilatieroosters die er in huis zijn open en daarbij nog het doucheraam en dan heb ik het nog niet over de kieren van mijn voordeur naar de centrale hal. Meer ramen openzetten overdag kan niet want ik woon op de begane grond en ben niet thuis. En 's avonds in de kou zitten..... nee dank je! Nu is dankzij de regen de Rv wel gestegen naar 30% maar dat is nog steeds niet veel. Misschien toch maar dat bierfeest.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof je op je woord. het vertrouwen is er, dus beter dan tussen JPB en WB.
Dan is de luchtbevochtiger de enige oplossing. Het bierfeest houd je sowieso een keertje neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha, dank u, zullen wij dan maar samen een kabinet gaan vormen? Maken we er een groot bierfeest van! ;-)
Bedankt voor je antwoord(en).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met humor kom je verder dan met ruzie maken.
Ik vind dat JPB voor straf een jaar in de Transfaalbuurt in Den Haag moet gaan wonen, WB in Slotermeer Amsterdam en Verhagen in kamp Holland in Urestan. Dan leren ze wat zich echt in NL afspeelt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij ons de luchtvochtigheid id ook maar 20. Ramen open heeft met dit droge vriesweer geen zin. Overal vazen met water staan en grote planten. Luchtbevochtiger aanschaffen gaat het um zeker worden voor ons nu nog welke. Wij hebben id een warmte terugwin en huis. Tips zijn welkom.

Andere antwoorden (10)

20% is wel heel erg droog ja..

De lucht is oa zo droog door goede ventilatie (De vochtige warme lucht het huis uit, en de droog gevroren lucht naar binnen). BV als je een houtkachel hebt, of een goede afzuiging: Die zuigen lucht van buiten aan, en blazen veraarmde lucht naar buiten toe

Met een plantensproeier je verwarming bevochtigen kan zeer effectief zijn, maar is wel iets wat je zeer regelmatig zou moeten doen.
Wij zetten wel eens grote plantenschotels op de verwarming. Deze hebben een groot oppervlak.

Als je een tegelvloer met vloerverwarming hebt: dweilen.

En je kan een waterkoker lekker door laten koken. De afzuiger niet aan zetten als je je ontbijteitje kookt etc
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beter bevochtigen dan met een luchtbevochtiger zal helaas niet werken ben ik bang. Er zijn ook kleintjes in de handel als je niet zo'n grote wil.

Bakjes op de verwarming zullen de lucht wel iets vochtiger maken, maar je zou bijna door je hele huis emmers water neer moeten zetten om het optimaal te krijgen.

Een luchtbevochtiger verwarmt het water en doet het verdampen, deze damp vermengt zich veel sneller en makkelijker met de lucht in huis. Een paar uur per dag aanzetten is voldoende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ons zeeaquarium verdampt 10 l. water per week en dit heeft nauwelijks invloed op de luchtvochtigheid.
Je zou het dus flink aan moeten pakken met een luchtbevochtiger, wat bakjes water is geen optie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mischien is dit een oplossing voor je.

http://www.eurofelhomeshop.nl/products.php?category=2&r=0
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een 'waterbolletje' in een schaal water, dat een gezellig klaterend geluid maakt - hier dacht ik aan bij deze vraag. Jouw antwoord komt het meest in de buurt +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dezelfde gedachten dus,leuk.
Wij hebben dit probleem ook. Ik merk het vooral aan mijn droge ogen, neus en keel.
Ik leg constant behoorllijk natte theedoeken op de verwarmingen. En steeds als er een droog is, weer natmaken en op de verwarming. Daardoor krijgen wij de luchtvochtigheid met zo'n 5 procent omhoog.
Maar waarschijnlijk helpt een echte luchtbevochtiger het beste, denk ik ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht dat je (aardewerk) bakjes onvoldoende worden verwarmt. Op onze verwarming heb ik 4 plastic bakken van bijv. Tiramisu staan. Het water hierin verdampt zeer goed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ze zijn om de haverklap leeg dus het verdampt wel!
Ventilatieroosters open laten ! omdat het buiten toch vochtiger is dan binnen . En als je een nieuw huis hebt de makelaar vragen waar het probleen vandaan komt omdat het waarschijnlijk een foutje is van de architect . En ook even vragen aan de buren of zij ook hetzelfde probleen hebben .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen nieuw huis, 50-er jaren bouw.
En je conclusie dat de buitenlucht vochtiger zal zijn... helemaal fout hoor, zeker met de vrieskou van de laatste tijd is de lucht buiten ook zeer droog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar de buitenlucht is met de vrieskou nog altijd boven de 20%
Huis beter isoleren. Heeft ook positieve invloed op je energierekening (duurt wel een aantal jaar voordat je 't eruit hebt).
Tochtkatten / tochtstrips kopen, ramen dicht houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het huis is prima geisoleerd. Dubbel glas, spouwmuren en ja weinig tocht, enige raam wat vaak open staat is het kleine raampje van de douche maar met de lage temperaturen van de laatste tijd bleef zelfs die regelmagit dicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan met meer mensen/dieren in minder kubieke meter gaan wonen :).
Bij mij werkt het aquarium wel goed. En ook erg goed!
Maar dat is wel een zoetwater aquarium. Zou geen verschil moeten maken met zout water lijkt me.

Het is een 360 liter bak die dus ook geen 10 liter per week verdampt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aromadiffuser geeft een heerlijke geur en verspreidt daarbij vocht! Deze zijn verkrijgbaar in verschillende maten en vormen.