Waarvoor dient dit koperen kannetje?

Er zit ook een glazen bakje aan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Hoewel het er anders uitziet dan de mijne, neem ik aan dat het hier ook om een stoomketeltje gaat.
Als kinderen vroeger( zeg voor 1950 toen er nog geen antibiotica waren) kroep hadden ( ernstige benauwdheid), of bronchitis, dan werd er in het binnenste water verhit op een klein pitje . Omdat stoom condenseert, werd er aan de tuit een klein emmertje gehangen om de gloeiende druppel water die condenseerde op te vangen. De stoom die uit de pijp kwam gaf het kind in de wieg of het bedje meer lucht, zodat het niet zou stikken. Ik heb als kind ook vaak onder zo'n stoomapparaat gelegen en er staat er nog eentje boven op mijn boekenkast.

Toegevoegd na 2 uur:
Nog even op de kast geklommen: er in zit een klein spiritusbrandertje.