Kun je een cv of hr -ketel aansluiten op een rookgasafvoer?

Ik woon in een ouder huis waar kolen via dat zelfde kanaal is gestookt (of dit is verwijderd?) en nu staat er een gaskachel op aangesloten maar ik zou er geen problemen mee hebben als er een ketel zou staan ;)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
2.5K

Het beste antwoord

Dat is afhankelijk van het materiaal waarvan het kanaal gemaakt is.
Ga er maar vanuit dat het niet zomaar kan, echter is het meestal wel mogelijk een flexibele pijp aan te brengen in dat kanaal.
De luchtaanvoer kan je meestal wel ergens anders vandaan halen, zodat je alsnog een gesloten systeem krijgt.

De reden dat er een binnenpijp in moet is dat een Hr-ketel veel waterdamp veroorzaakt. Dit condenseert gedeeltelijk in de afvoer en wordt via de ketel afgevoerd.
Dat water wil je niet in je muren hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Best antwoord toch ;)
Net ffe wat uitgebreider en doordachter ^^

Andere antwoorden (1)

Een moderne HR ketel heeft een dubbelwandige pijp waarbij de koude luchtaanvoer en de verbrandingsgassen warmte met elkaar uitwisselen. Alleen als het schoorsteenkanaal volkomen recht is kan een dergelijke pijp aangebracht worden.