het water uit de kraan wordt steeds minder warm. ooit was het heet water en de laatste maanden/weken wordt het steeds lauwer. is het de 14 jr oude ke?

k heb een 14 jr oude combi ketel, gewone kranen en thermostaatkranen. (ook) bij de gewone kranen is het water tegenwoordig echt lauw. moet ik nu een nieuwe ketel kopen of kan het ergens anders aan liggen. k heb niets veranderd in leidingen of zo

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
9.2K

Antwoorden (4)

Kan verschillende oorzaken hebben;

Ten eerste kan de temperatuur instelling veranderd zijn.
Ten tweede kan er (kalk)aanslag aan de binnenkant van de buizen zitten die de warmte van de branders isoleert
Ten derde kan een deel van de branders het niet doen waardoor het water minder warm wordt.
Ten vierde overige defecten...

Als zoals jij zegt het water langzaamaan steeds kouder geworden is, is optie 2 denk ik het meest waarschijnlijk, aangezien zo'n laagje langzaam op kan bouwen. Even na laten kijken door een monteur een nieuwe ketel kopen lijkt me niet nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan is waarschijnlijk de warmtewisselaar stuk,of het zeefje is vuil,probeer een cv monteur te krijgen die in vrije tijd bijklust op zich is het maar een klein probleempje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan ook de driewegklep in de ketel zijn, of zelfs een thermostaatkraan. Beiden zijn makkelijk zelf uit te proberen.

Draai de warmwaterkraan in de keuken helemaal open. Voel dan onder de cv-Ketel of de cv-leidingen warm worden. Zo ja, dan is de driewegklep styk. Komt toch vrij vaak voor.

Ook kan een thermostaatkraan Door laten. Laat iemand de warmwaterkraan in de keuken helemaal open draaien terwijl de inlaatcombinatie bij de cv-ketel dicht staat. Er msg dan geen water uit de kraan komen. Ook kun je Hier achter komen door bij de warmwaterleiding van de thermostaatkraan te voelen. Deze mag niet koud worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als het een thermostaatkraan betreft dan is waarschijnlijk het binnenwerk, de 'kardoes' verkalkt. Je kan proberen deze te ontkalken. Beter is een nieuwe kardoes te kopen en dan te vervangen. Als je er een monteur bij moet halen is het wellicht beter een nieuwe thermostaat kraan te kopen.