Hoeveel zonnepanelen heb je nodig om 1 rijtjes huis met 5 personen stroom te geven? Heb je dan nog iets nodig?, en wat kost dat ongeveer?

Wij wonen in een gewoonrijtjes huis en willen zonne panelen kopen we wonen met 5 personen en wat kost dat heb je nog wat nodig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.3K

Antwoorden (2)

Je hebt uiteraard zonnepanelen nodig, materiaal om een en ander op een dak te bevestigen. Het dak (de panelen) mag (mogen) niet in de schaduw liggen, ook niet voor een gedeelte: dat scheelt heel veel opbrengst.

Verder is een omvormer nodig om de gelijkstroom van de panelen om te zetten naar 230V wisseltroom, en waarschijnlijk is er een aparte stroomgroep noodzakelijk.

Een gemiddeld gezin van 5 personen zal zo'n 3500 kWh per jaar gebruiken, reken daarvoor op zo'n 20 panelen.
Inclusief omvormer kost dat zo'n 7000 euro (gokje).
Zelf installeren, anders komt er nog een paarhonderd
euro bij.

Niet alle elektriciteitsmeters zijn geschikt voor teruglevering. (Als je overdag weinig gebruikt en de zon schijnt volop loop je stroommeter achteruit, 's avonds vooruit, maar je meter moet dat wel kunnen!)

Een installatie met accu's zodat je onafhankelijk van het stroomnet bent is misschien theoretisch mogelijk, maar nog heel veel duurder. Bedenk in dat geval dat je 's winters soms zonder (zonne)stroom zult zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede inschatting. Wat je schetst kost ongeveer 7000 euro met een terugverdientijd van 7-8 jaar (gaan 25 jaar mee). Ik denk dat als je 16 panelen kwijt kunt, je al behoorlijk wat energie opwekt. Meer informatie kan je vinden op http://www.123zonne-energie.nl/home/ Je kunt je hier geheel vrijblijvend op inschrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die 3500 is wel een beetje achterhaald, als je 3 pubers hebt komen er zoveel apparaten binnen dat dat echt niet meer mogelijk is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee precies. Met 3 kids kom je makkelijk aan de 5000kWh of meer. Op mijn werk zijn er meerdere die zonnepanelen hebben. Ik kan je zeggen dat het allemaal veel rooskleuriger word geschetst dan het is. De terugverdientijd is zeker 12 jaar, daar de omvormers maar 10 jaar mee gaan. Verder is het rendement veel te laag om stand-alone voor jezelf energie op te wekken. En zou je dat echt willen, dan heb je accu's nodig. Heeeel veel accu's. Je wil niet weten wat dat weer kost. Die zul je na 10 jaar ook weer moeten vervangen. Dus dan krijg je een terugverdientijd die nog veel hoger ligt dan die 12 jaar. En ik denk dat je in de winter op donkere dagen een probleem gaat krijgen. Geen elektrisch. Dus dan ook geen ketel die aanspringt. Dus een koud huis, geen tv, internet. Zonne-energie is nog lang niet renadebel genoeg om een huishouden volledig te voorzien van stroom gedurende het hele jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de problemen in de winter worden nog groter bij muitende pubers haelenaar ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hahaha Ja precies. Overigens als de zon niet schijnt doen die panelen ook niks. Zelfs als het gewoon licht is overdag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het met de reacties eens als je zonnepanelen wilt installeren om volledig op zonne-energie te draaien. Maar als je 16 -20 zonnepanelen kwijt kunt dan kan je hier behoorlijk wat energie mee opwekken en dat verdien je echt wel terug. Niet iedereen kan echter zoveel zonnepanelen kwijt. De efficientie van panelen is behoorlijk en de prijs is de laatste jaren gezakt, maar het is een behoorlijke investering. Er is een mooi initiatief met zonnepanelen (zie link in mijn eerdere reacties). Je moet je alleen niet rijk rekenen. Een terugverdientijd van 8 jaar is haalbaar. De leverancier geeft 6 jaar aan, maar dat vind ik wat kort. Als je overdag veel energie gebruikt, bijvoorbeeld airco, wasmachine, wasdroger, electrische auto opladen, electrisch of inductie koken, dan loont het zeker de moeite. Bij bewolking wordt minder stroom geproduceerd en in de winter is de zon wat zwakker door de langere weg die de zonnestralen afleggen, de zon staat lager. Maar in de winter en op bewolkte dagen leveren ze wel stroom.
Voor zonnepanelen heb je veel keus. Per wattpiek reken ik persoonlijk één zonnepaneel voor. Indien je weet hoeveel je wenst, kun je dat eenvoudig uitrekenen. Echter bij efficiëntere kun je met minder zonnepanelen voldoen. Qua financiën zou ik gewoon een degelijke calculator in handen nemen, ik neem altijd de onderstaande als voorbeeld (zie link).