Ik heb courgetteplanten thuis, ik heb nu al kleine courgettes eraan maar bij 1 plant doet hij raar. Zie uitleg.

Bij een plant ligt er een klein beetje witte vlekjes op de bladeren. Misschien komt dit doordat het veel geregend heeft in korte periode. Bovendien krijgen de courgettes bij hun uiteinde waar de bloem heeft gegroeid Nu bruine schimmel. ik draai deze er dan ook gelijk af!
Nu is mijn vraag wat kan ik er aan doen. Ik heb niets in huis qua middellen en ik wil enkel biologisch de courgettes telen. En mag je de bloem er ook vanaf draaien om de rot te voorkomen?
En kan ik ze al oogsten als ze 7tot 8 centimeter zijn?
Inverband met het rot.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.2K

Antwoorden (2)

Een courgette moet in een keer door groeien.
Staat hij maar enkele dagen te droog, dan heeft hij al een groeistoornis.
Maar ook als hij te weinig mest heeft gehad.
Bij een groeistoornis worden de vruchtjes geel en gaan rotten, ook komt er mogelijk meeldauw op het blad, dat te zien is aan de vlekjes en bobbeltjes op de bladeren.
De goede vruchtjes nog niet plukken, ze groeien heel erg hard, een dag of drie zijn ze goed.
Alles wat wel geel of aangetast is er af knippen.
mest geven, de grond lekker los maken, mest er door heen werken en water er op, ook kan je een vloeibare organische mest geven, die werkt direct.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
grote plus, Ed
Witte vlekjes kan van alles zijn; meeldauw maar ook ras-afhankelijk. Als het slecht weer is kunnen er misbaksels aan de plant komen. De belangrijkste voorwaarde is dat er goed gemest is. Courgettes zijn "strontvreters" - net als andere vruchtgewassen.

Kleine courgettes oogsten is overigens een pluspunt: die in de winkel zijn altijd te groot.10 cm is perfect!

En als je meer eko/biologisch wil telen, graas dan door deze website (wisselteelt is ook belangrijk)