Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat geeft meer (of langer) vermogen, 2x AA of 3x AAA batterijen?

Ik vraag me dat eigenlijk of omdat al mijn "oude"zaklampen, 2 van de grotere AA batterijen hebben terwijl degenen die we laatst hadden 3x kleine AAA nodig hebben, dat zijn wel LED lampen mogelijk ligt het daaraan????

Met "gewone" stroom weet ik nog wel vaag dat de combi van volt en amperage het vermogen bepaald maar hoe dat met batterijen zit?

amigo
12 jaar geleden
in: Wonen
15.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De capaciteit van een batterij wordt vaak uitgedrukt in mAh. Als een batterij een capaciteit heeft van 2600 mAh heeft, wil dat zeggen dat hij bijvoorbeeld een uur lang 2600 milliampere kan leveren, of twee uur 1300 milliampere, etc.

Het verschilt natuurlijk per soort batterij, maar ik denk dat twee gemiddelde AA batterijen meer capaciteit hebben dan drie AAA batterijen.

Overigens gebruiken LED lampen een stuk minder energie dan de oudere zaklampen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

2x AA geeft meer / langer vermogen. Allebij de batterijen zijn vaak 1,2 of 1,5 volt. De AAA batterijen geven max 1200mAh en de AA batterijen max 3000mAh, maar dat hangt wel af van welke je hebt ed. Conclusie is dus dat twee AA batterijen max 6000mAh leveren, en 3x AAA 3600mAh (3x 1200mAh).

Toegevoegd na 1 minuut:
De capaciteit word dus uitgedrukt in mAh. Vergat ik er even bij te zetten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is appels met peren vergelijken. De AA batterij heeft een grotere capaciteit dan een AAA batterij. Bijde geven ongeveer 1,2 Volt spanning. Weet niet wat voor schakeling je in gedachten hebt maar sluit je ze parallel aan dan zal het totale vermogen van 3 AAA Van ongeveer 900 mAh (2700 mAh) toch beduidend minder zijn dan 2 AA batterijen van 2500 mAh (5000mAh) sluit je ze aam in serie dan zal de spanning met 1,2 Volt oplopen (bij 3AAA) met alle gevolgen vandien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AAA werkt dat zo ;)
Dikke plus!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding