hoe 'n huis met enkel glas warm te houden tijdens strenge winters?

Ik heb nu geen geld om dubbel glas te laten plaatsen. En wil natuurlijk ook niet dat de stookkosten uit de hand lopen. Zelf kom ik niet verder dan dikke gordijnen en kaarsen. Maar ondertussen heb ik dromen over ijsbloemen aan de binnenkort van de ramen:-(

Toegevoegd na 22 minuten:
Wat 'n goede antwoorden allemaal vooral die luiken aan de buitenkant. Wordt wel weer even bang dat dubbel glas plaatsen in 'n oud huis misschien wel erg ingewikkeld wordt. Ben nl afhankelijk van anderen en 't wordt sowieso al 'n hele klus. Maar voor nu ben ik toch weer wat slimme tips verder.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
10.2K

Antwoorden (8)

Dat enkele glas is waarschijnlijk wel de grootste oorzaak van kou in je huis, maar heb je alle kleinere oorzaken al aangepakt? Dus tochtstrips, gevelisolatie, spouwisolatie, zolderisolatie, radiatorfolie, brievenbusborstel...

Jammer genoeg is de subsidieregeling voor dubbel glas net afgelopen, maar voor meer info over isolatiesubsidie: www.meermetminder.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi, ook wij wonen in een oud huis met enkel glas. In de winter is het inderdaad gordijnen overdag dicht (en spaarlamp aan), best ongezellig (hang ik buiten pinda's op voor de vogeltjes, die ik dus niet zie...) en twee fleeces of dikke truien aan.
Als er bezoek komt, jagen we uiteraard wel de verwarming even flink op, da's logisch!
Verder hebben we in de keuken een groot raam, daar doen we dikke tempex (van dat witte bubbeltjes-schuim) voor. Ook weer geen uitzicht naar buiten, maar wel effectief. Dat tempex komt van o.a. verpakking van vriezer (dus bij een witgoedwinkel kun je het misschien krijgen).
Verder zijn we aan het sparen voor dubbel glas, want dit is niet echt optimaal... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt eraan hoe handig je bent, of je vrienden.
Binnen- of buitenluiken werken goed en staan vaak leuk.
Voorzetramen kun je ook toepassen. Vast of los.
En er zijn veel spullen in de handel om kieren te dichten.
Vergeet niet dat oude huizen vaak gezonder zijn dan de moderne dichtgekitte huizen met mechanische ventilatiesystemen.
Voordat je ergens aan begint is het goed er een architect of bouwkundige een keer naar te laten kijken. Dubbel glas is niet altijd mogelijk zonder de hele pui te vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt op internet van die haarden waar bio ethanol of gel in kan. Je hebt ze in allerlei soorten, maten en prijzen. Ik heb er zelf 1 en als ik die aan steek voor een half uurtje blijft mijn huis best een hele tijd warm, zelfs als ik de verwarming er niet bij aan zet. En mijn ramen, deuren enz tochten heel erg, zeker met deze kou. Het is lekker warm, staat gezellig en je kunt het verwarmen zo lang je wil en je budget er voor is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo
om de kosten van de energie in toom te houden
zijn er 3 dingen
1 pluis de energie bedrijven uit ,hier is veel winst te behalen.
2 inderdaat dubbel glas ,maar ga zeker hiermee shoppen
met het zelf plaatse hiervan vallen de koste best mee.
3 denk ook aan vloer en spauw isolatie,
dit is ook zelf goed te doen en deze kosten verdien je met 1 of 2 jaar weer terug.

deze klussen heb ik zelf maar gedaan ,en zijn goed te doen.
met 1 en 3 heb ik een verlaging van 1000 euro per jaar gehaald
dit in een woning van 1960
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn vorige huis had ik ook deze situatie. Wij liepen gewoon met warme kleding aan. De kachel aan in de kamer. Boven niks. Dikke wollen dekens. Bloemen op de ramen. En bij extreme kou, wat niet eens zo vaak voorkwam, een bijzetkacheltje. (handige dingen trouwens en tegenwoordig niet duur en erg veilig! Hiermee zou je et goed kunnen redden). Je wist niet beter.

Wel alles wat tochtte, dichtgemaakt. Brievenbusborstel en Lange Jan, zo'n meter knuffel, voor de voordeur.
In de keuken en in de bijkeuken werd altijd gekookt en gewassen en daar was het lekker warm. Was geen vrijstaand huis, dus dat scheelde al. Toch elke dag een half uur een paar ramen open. Voor de frisse lucht :).
Uiteindelijk hebben we op de benedenverdieping wel dubbel glas laten zetten. Ook een oud huis, maar dat ging prima. Een wereld van verschil!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je enkel glas probleem kan je oplossen met plastic folie. Er is een plastic folie in de handel dat met een dunne kleefstrip op het kozijn wordt gespannen. Persoonlijk was ik zeer sceptisch, maar goed, ons enige enkelglas raam (In de keuken) er toch mee behandeld zo rond kerst. En ja hoor.. Het werkt echt! Het hangt bij de bouwmarkten in een doosje bij de tochtstrippen ed. van tesa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Had je er aan gedacht of er een glastuinder bij je daar is goedkoop gewoon glas te koop snij dat op maat en plaats dat met tussen ruimte heb je een luchtbuffer en het werkt