Hoe en wanneer kun je zonnebloempitten oogsten?

Heb tientallen zonnebloemen in de tuin staan. Deze zijn deels uitgebloeid. Ik wil graag zonnebloempitten oogsten maar zie nergens iets wat op een pit lijkt. Tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
30.3K

Het beste antwoord

Veeg de bloemresten er met gemak af. Als dat lukt, zijn de pitten ook rijp. De foto van de vorige antwoorder is wel duidelijk.
Haal de pitten eruit en laat die uitgespreid op een tafel of dienblad of zo drogen.
Als je de zaden volgend jaar wilt gebruiken, zorg dan voor niet te hoge temperatuur bij het drogen, want dat gaat nogal ten koste van de kiemkracht.
Als ze goed droog zijn, kun je ze in een potje bewaren.
Best in het donker op een koele plaats, zoals een kelder.
Niet in de koelkast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De grote bloem heeft nu nog allemaal kleine 'bloemrestjes' zitten. Als die zich er makkelijk af laten vegen (Zodra de vogels er opaf komen - nu ongeveer- kan je de hele kop afsnijden en de zaden er uit duwen.

Je moet dus eerst even de kleine bloemrestjes weg halen.

Toegevoegd na 57 seconden:
Zo zien de zader en uit, als inde bloem:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet ze er gemakkelijk eruit kunnen halen door eroverheen te wrijven. Ook moeten ze er enigzins er wat donkergrijs eruit zien. Maar het belangrijkste is dat de zaden zeer goed gedroogd worden, leg ze op een krant in een doosje van elkaar af en laat ze goed drogen. De reden dat je ze goed moet drogen is, dat ze anders gaan schimmelen. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snij de bloemen af, zo'n 10 a 20 cm. onder de bloem, en hang ze te drogen. Als ze hangen kunnen er geen muizen bij komen, want die zijn er gek op. Snel drogen is het beste, omdat dan je de minste kans op schimmelvorming hebt. Dus binnenshuis een week of vier moet voldoende zijn. Dan zullen de pitten ook goed los laten.
13 jaar geleden
in t potgrond zette en da ken dan 12 maanden per joar! genoeg licht en waoter geven dan groeien ze hard zat