Hoeveel soorten datura zijn er?

We zijn gek op datura / brugmansia.
We hebben al veel soorten maar we willen graag weten hoeveel soorten er eigenlijk zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.6K

Het beste antwoord

Datura's zijn eenjarig of vorstgevoelige meerjarige planten, die 's winters tot de grond toe afsterven.
Veel aangeboden soorten zijn Datura metel en Datura meteloides.
Vroeger werden Datura en Brugmansia tot 1 soort gerekend. Op basis van de verschillen is de groep opgesplitst.

Er bestaan 6 soorten Brugmansia verdeelt in twee groepen. .
aurea groep:
- aurea
- versicolor
- suaveolens
- x candida
- x insignis

arborea groep:
- arborea
- sanguinea
- vulcanicola

Daturasoorten:
- Datura discolor
- Datura inoxia
- Datura metel
- Datura meteloides
- Datura ferox
- Datura quercifolia
- Datura wrightii
- Datura ceratocaula

De verschillen tussen de Datura en Brugmansia op een rij:
- Datura: Kortlevende plant met relatief kleine ( t.o.v. Brugmansia ) bloem, die recht overeind staan. Bloemkleuren zijn variaties van wit, geel en licht tot donker paars. Er zijn geen rode Datura's. Datura's worden vaak als eenjarige gehouden, maar is eigenlijk een kortlevende vaste plant, een plant van 3-4 jaar is oud. Datura's vormen rijkelijk zaad dat makkelijk kiemt en binnen enkele weken uitgroeit tot een bloeiende plant. De zaaddozen zijn ovaal en stekelig en openen vanzelf. Datura's komen soort-echt terug uit zaad. Let wel, alle delen van deze plant zijn giftig!

De struik- en boomvormigen zijn leden van de Brugmansia-familie geworden.
- Brugmansia: Langlevende , meerjarige struik ( kleine boom)met grote, hangende trompetvormige bloemen, en deze plant kan gestekt worden. Deze planten, bloeien op nieuw hout, moeten vorstvrij overwinteren, en ze moeten elk jaar verpot worden. Deze plant kan echter ook in de volle grond staan, liefst beschut tegen regen en wind. Zaden worden maar zeer beperkt gevormd. Vermeerdering gaat goed door te stekken. De zaaddozen hebben diverse vormen maar zijn glad en gaan niet uitzichzelf open. Brugmansia's komen niet soort-echt terug uit zaad.

Wanneer je nu van die typische Doornappel zaaddozen ziet (stekelig, zaden zijn giftig), dan heb je geen Datura suaveolens maar de naar Brugmansia suaveolens omgedoopte plant.

De namen van beide planten worden nogal eens door elkaar gegooid. Op zich is de verzorging van beide soorten ongeveer gelijk, met dat verschil dat de echte Datura meestal als eenjarige gehouden wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens onderstaande zo'n 30 varieteiten van 9 verschillende soorten.

Datura stramonium (funnel-shaped small flowers with five sharp peaks; flowers are white- to creamy-colored or violet)
Datura stramonium var stramonium
Datura stramonium var stramonium f. stramonium
Datura stramonium var stramonium f. labilis
Datura stramonium var inermis
Datura stramonium var tatula
Datura stramonium var tatula f. tatula (has violet coloring in the center of the flower corolla)
Datura stramonium var tatula f. bernhardii
Datura stramonium var godronii

Datura ferox (five-peak small 2- to 2 1/2-inch flower of yellowish white; the flower usually does not open completely)

Datura quercifolia (oak-like foliage leaves; unremarkable small violet flowers with five short peaks; the flowers do not open completely)

Datura inoxia (flowers measure four inches across, are funnel-shaped, and are pure white; greenish veins end in five longer peaks)

Datura wrightii (flowers measure five inches across and are five to nine inches long; the upper section is usually violet to pale violet and have five peaks)

Datura ceratocaula (10-peak flower with inner sides of white to violet-pink and outersides have a bluish coloring.)

Datura discolor (One of the largest of the datura flowers; ten-peak flower with white upper section and a dark ring-shaped color of pale to dark violet in the center)

Datura metel (flowers are white or yellow or violet to red; fruits have conical humps)
Datura metel var metel (flowers are simple, white and double)
Datura metel var muricata (white flowers)
Datura metel var chlorantha (yellow flowers)
Datura metel var rubra (single flowers)
Datura metel var rubra f. rubra (single violet flowers)
Datura metel var rubra f. sanguinea (single red flowers)
Datura metel var obscura (flowers are single, violet or red)
Datura metel var obscura f. obscura (single violet)
Datura metel var obscura f. atropurpurea (single red)
Datura metel var fastuosa (outer portion of flowers are violet or red; inner portion is white)
Datura metel var fastuosa f. fastuosa (outer portion of flowers is violet)
Datura metel var fastuosa f. malabarica (outer portion is red)

Datura leichhardtii (ten-peaked small inconspicuous yellowish white flower, which do not open completely)
Datura leichhardtii ssp. pruninosa
Datura leichhardtii ssp. leichhardtii