Wat voor plant is dit, en wat is ermee aan de hand?

Hij stond op een lichte plek binnen, maar was niet gelukkig. Nu even in de badkamer gezet: heel licht maar op het noorden. Daar doet hij het al beter maar de nieuwe bladeren hebben allemaal bruine strepen. Wat kan er aan de hand zijn en hoe los ik het op?

De plant krijgt eens per week water en sinds een paar weken voeg ik daar pokon aan toe. Alvast hartelijk dank voor uw hulp en wijsheid!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Antwoorden (1)

Een Calathea komt van oorsprong uit het dichtbegroeide en regenachtige oerwoud van Zuid-Amerika, en houdt daarom van schaduw en voldoende water. Zet 'm op een lichte warme plek maar beschut tegen direct zonlicht, hou de grond licht vochtig, geef geregeld water en soms een nevel met lauw water. Oude lelijke blaadjes kun je laag bij de grond afknippen, dat bespaart de plant energie.

Krullend of verdroogd blad kan duiden op een te warme standplaats of te weinig water. Een lage luchtvochtigheid leidt tot een minder vitale plant. Bruine randen op de bladeren wijzen op te veel zonlicht.
Amadea