Vorig jaar hadden wij ontzettend veel enerlingen in het gazon die kale plekken veroorzaakte.

Nu merken we er nog niets van maar kunnen we nu al iets doen om het dit jaar te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Antwoorden (6)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De engerlingen - de larven van de meikever- waren vroeger zeer zeldzaam. De laatste 10 jaar hebben ze een herstel doorgfemaakt, en in sommige delen van het land zijn het echte plagen aan het worden. Bayer maakt een product speciaaltegen engerlingen in het gras. Dat meng je door het water, en doodt de engerlingen: http://www.companion.bayer.nl/SCGARDENBLX/products_nlnl.nsf/CMSAllByIntID/DBRN-74DD94?OpenDocument
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Biologische bestrijding (Larvanem).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou ook een wild zwijn kunnen kopen (lol) die haalt ze er wel voor je uit. Alleen het gras is dan omgespit in plaats van de kale plekken geen optie.
(Is maar een grapjes antwoord hoor, je vraag is hierboven al serieus beantwoord)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Engerlingen zijn de larven van kevers.
Als de larven zijn uitgegroeid, veranderen ze in kevers en die kunnen geen schade veroorzaken aan je gazon, echter kunnen deze kevers wel weer nieuwe eitjes in je gazon leggen en alles begint weer opnieuw.
Maar dat is altijd moeilijk te voorspellen, het kan ook zijn, dat je helemaal geen last van engerlingen hebt dit jaar.
Zo maar gif gaan spuiten/ strooien, zonder dat je nog iets gezien hebt van deze larven, is niet verstandig.
Je doodt ook veel andere soorten insecten/ vogels, waar je geen last van hebt.
Er betaat ook een biolodische bestrijding met parasiterende aaltjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn tuin heb ik ook last van engelingen en emelten :
Er is een speciaal vergif voor dat nu rond deze tijd moet gebruiken :maar doe het snel omdat het anders te laat is.
Het vergif is te verkrijgen in een tuincentrum of een zaadhandel : een potje waar je 2-3 jaar mee kunt doen kost 17.50 euro .