Wat voor plant is dit?

De tuin van het nieuwe huurhuis van mijn broer staat vol met dit spul, ruim een meter hoog. Het lijkt op berenklauw en dat is volgens mij rotspul. Hoe verwijder je sit veilig? Zie foto's.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Tuin
1.3K
Z512099
6 jaar geleden
Eigenlijk is dat "spul" zoals u het noemt een hele mooie plant.
Reddie
6 jaar geleden
@Z512099, ja toch.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zevenblad is maar zeer moeilijk te verwijderen. In mijn vorige huis heb ik het geprobeerd door dagelijks de grond om te spitten en alle wortels met de hand weg te halen. Uren, dagen, weken ja zelfs maanden heb ik dit gedaan. Het jaar erop, piepten weer jonge frisse blaadjes uit de grond. Vervolgens heb ik de plek afgedekt met zwarte vijverfolie en dat gedurende een heel jaar. Hoe het nu erbij staat weet ik niet omdat ik ben verhuisd.
Volhouden en zorgen dat je een lange adem hebt, dat is mijn boodschap.
Heel veel succes!

Antwoorden (2)

Zevenblad. Niet gevaarlijk in tegrnstelling tot berenklauw. Wel heel lastig blijvend te verwijderen. Systematisch uittrekken. Wortels vormen netwerk ondergronds.
Zodra ik bloemvorming zie trek ik die er af. Dat scheelt al. Succes
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Dat zql dan een klusje worden.. De tuin staat echt vol, je ziet het paadje naar de poort niet eens meer. We gaan maar gauw aan de slag!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is fluitenkruid
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet gevaarlijk
Reddie
6 jaar geleden
@Parkietjecool0, fluitekruid. Dacht ik ook.
Volgens mij blijft zevenblad laag, en ik heb het nog nooit zien bloeien.
Fluitekruid woekert niet en is gemakkelijk te verwijderen.
Erna55
6 jaar geleden
Ik denk toch wel zevenblad.
Vergelijk het met deze foto's : https://wimvanderneut.wordpress.com/zevenblad-aegopodium-podagraria/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat is het nou?
Z512099
6 jaar geleden
@Manonnetje3, het is zeker geen zevenblad, dat kan geen meter hoog worden, het is fluitenkruid.
Erna55
6 jaar geleden
Vergelijk het blad met deze foto :
https://culinairwildplukken.nl/culinair-wildplukken/eetbare-planten-uit-uw-omgeving/
Inekez1
6 jaar geleden
Dit is 100% zeker WEL zevenblad. En ja, dat kan bloeien en ja, dat kan een meter hoog worden! Zevenblad groeit ook in erg droge en arme grond waar andere planten in doodgaan. Dan blijft het meestal laag. Maar in vochtige, voedzame grond in de zon kan het hard groeien en dan wordt het groter. Het blad blijft laag, maar de bloemen op stengels worden wel tot een meter hoog. Zevenblad is niet heel lelijk, het blad is zelfs eetbaar. Je kunt het gewoon met blote handen verwijderen (behalve die distel die er tussen staat). Probeer de grond los te maken en alle wortelstelsel (witte slieren van ± 2mm doorsnee) te verwijderen. Als het eenmaal bloeit, heb je grotere kans op volgend jaar weer nieuwe plantjes. Dan direct in het voorjaar consequent verwijderen. Fluitekruid heeft vergelijkbare bloemen maar heel ander blad.
Z512099
6 jaar geleden
@Inekez1, je hebt gelijk, het blad van fluitenkruid is helemaal anders, dan moet het tóch zevenblad zijn.
Poet
6 jaar geleden
Zevenblad, 100% zeker
https://www.google.nl/search?q=zevenblad+bloem&rlz=1C1CHWA_nlNL576NL576&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjxkcyWwqLUAhVSa1AKHQybBOQQ_AUICigB&biw=1600&bih=794
Poet
6 jaar geleden
Een andere manier om er vanaf te komen is gras leggen daar
Zevenblad is pas definitief te verwijderen ,als men de wortels van die plant,
dus ook het kleinste stukje uit de grond haalt,dus de grond diep genoeg omwoelen,dat betekent met geduld en dat dus steeds herhalen,totdat er geen plantje meer boven de grond verschijnt.
Daar kun je dus maanden mee bezig zijn.
Uitrekken heeft geen zin,want het wortelt onder de grond steeds verder.

Wat niet zo millieu vriendelijk is,met een spuitfles ,op ieder blaadje iets round-up spuiten op droge dagen en dat tegen de avond als de zon onder is,dat trekt in de plant en in de wortels dan.Maar ook dat duurt enkele maanden ,voordat je er vanaf bent.
In de tussentijd dat men daarmee bezig is,dat stukje grond niet bepoten,anders kom je er nooit vanaf.