Zand schuurt de maag. Maar is dit wel zo?

Gisteren groente van eigen moestuin gegeten maar niet goed genoeg gewassen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Tuin
2.2K

Het beste antwoord

Nee, natuurlijk niet.
Het is zo'n gezegde waarmee wordt bedoeld dat het geen kwaad kan.
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Je kunt zacht slijmvlies niet schuren. Niet letterlijk en niet figuurlijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Paarden kunnen wel zandkoliek krijgen door het eten van zand. Het paard krijgt last van kramp of gasvorming in de darmen en krijgt buikpijn. Een mensenmaag zit heel anders in elkaar, daar doet een beetje zand geen kwaad. Het schuurt de maag niet, het werd gezegd met een ondertoon van: jeungske, niet aanstellen, gewoon dooreten.
Zolang men de zandbak niet leegeet, is het beetje zand dat gelijk met de slablaadjes uit de eigen moestuin, naar de maag verhuist, goed om weerstand op te bouwen.
http://www.nu.nl/nuzakelijk-overig/2313200/zand-schuurt-maag.html