Hoe kan je regenwater opvangen?

Hallo mensen,

Wij zijn nu bezig met een openbaar parkje... We hebben appelbomen geplant en bessenstruiken etc...

Nu zitten we nog met een vraagstuk omtrent de watervoorziening... Het bodemwater zit ongeveer op 10 meter diepte... Het terrein grenst aan het bos en vlakbij is een meertje in het bos dat veelal regenwater opvangt denken wij... In de zomer staat het veel lager... Maar er staat nog steeds water in... De bodem bestaat uit veel eerst gele en later rode leem...

Mogelijkheden: Put laten slaan. Dit is best duur, we hebben geen budget hiervoor...

Mogelijkheid 2: Samen een gat/vijvertje van een paar meter diep graven, zou op de bodem dan altijd wel wat regenwater blijven staan?

vriendelijke groet,
Robert van Brummelen

7 jaar geleden
in: Tuin
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waar is deze watervoorziening voor nodig? Als decoratie of om de planten te onderhouden? In dat geval zou er misschien een kraan kunnen worden gemaakt.
robert1986
7 jaar geleden
het is voor de appelbomen en bessenstruiken... er is niet een watervoorziening in de buurt... zit te denken om dus een poel te gaan graven...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Afhankelijk van de grond is het slaan van een punt niet zo duur, maar het is maar net hoeveel geld er beschikbaar is. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=1351273 Aan het meertje zie je al dat er al veel water verdwijnt door verdamping in de zomer.
Dan blijft er weinig over voor bewatering, of je hebt een grote en vooral diepe poel nodig. Dat er een stuk verderop een vijver is, geeft geen zekerheid over de waterdichtheid van de bodem. zou zonde van het graven zijn, als het niet waterdicht blijkt te zijn. Hier doet de gemeente rondes met een watertank als het erg droog is. (tractor met giertank)
Als bij jullie de gemeente dat ook doet, zou dat te combineren zijn met een kleine diepe (folie / kunststof) vijver die bijgevuld wordt als nodig.

Het beste antwoord

Je zou een groot zeil van de bijvoorbeeld de Action kunnen spannen tussen 4 bomen. Maak een gat in het midden en leg daarin een aantal zware keien zodat het middelpunt lager komt te liggen dan de randen. Plaats recht onder het gat een grote emmer of vat om zo veel regenwater in één keer op te vangen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
robert1986
7 jaar geleden
ja dat is een inventief idee!
voor nu ga ik denk ik toch proberen om een poel te graven... word een verrassing... een gedeelte van het jaar zal er wel water in staan... en het zal weer ander leven aantrekken...