Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn deze beestjes op mijn berkje en kunnen zij kwaad?

Het is weer lente en de knoppen van mijn berkje beginnen al te ontplooien. Toen is eens van dichterbij ging kijken, zag ik dat mijn berkje, vooral aan de uiteinden van de takken, bezaaid zat met deze rare beetjes. (Zie afbeelding). Ik heb geen flauw idee waar die vandaan komen en of ze enig kwaad kunnen. Misschien weet iemand het hier?

Afbeelding: http://imgur.com/SSpNsVW

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het zijn bladluizen.
Bladluizen zitten meestal op groeipunten zoals de toppen van jonge stengels met groeiend blad, omdat de sapstroom daar veel voedingstoffen bevat, nodig voor de groei van de plant.
Ze zijn schadelijk, ze zuigen de plantensappen op, scheiden daarbij kleverige vloeistof af waar dan schimmel op kan ontstaan, ook kunnen ze besmetten met virussen.
Je kunt ze wegvegen of afspoelen nu ze nog met weinig zijn...
(Lees meer...)
Z512099
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zou het nu aan te raden zijn om de luizen te gaan bestrijden, want de hele boom zit onderhand vol van die luizen die de openvouwende knoppen opzuigen. Of is het nu beter om niks te doen en kijken of ze bij minder weer dood zullen gaan of verdwijnen?
Z512099
7 jaar geleden
Best met een waterstraal (het blad is nog niet echt ontvouwd, dus ze kunnen niet schuilen) of met biologische producten bestrijden, bladluis laat zich niet weerhouden door slechter weer.
Als je niets doet kan de aantasting zo groot worden dat het inmiddels kleverige en aangetaste blad gedeeltelijk afvalt midden in de zomer...dus beter nu ingrijpen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding