Wat zijn deze beestjes op mijn berkje en kunnen zij kwaad?

Het is weer lente en de knoppen van mijn berkje beginnen al te ontplooien. Toen is eens van dichterbij ging kijken, zag ik dat mijn berkje, vooral aan de uiteinden van de takken, bezaaid zat met deze rare beetjes. (Zie afbeelding). Ik heb geen flauw idee waar die vandaan komen en of ze enig kwaad kunnen. Misschien weet iemand het hier?

Afbeelding: http://imgur.com/SSpNsVW

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
1K

Antwoorden (1)

Het zijn bladluizen.
Bladluizen zitten meestal op groeipunten zoals de toppen van jonge stengels met groeiend blad, omdat de sapstroom daar veel voedingstoffen bevat, nodig voor de groei van de plant.
Ze zijn schadelijk, ze zuigen de plantensappen op, scheiden daarbij kleverige vloeistof af waar dan schimmel op kan ontstaan, ook kunnen ze besmetten met virussen.
Je kunt ze wegvegen of afspoelen nu ze nog met weinig zijn...
Z512099
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zou het nu aan te raden zijn om de luizen te gaan bestrijden, want de hele boom zit onderhand vol van die luizen die de openvouwende knoppen opzuigen. Of is het nu beter om niks te doen en kijken of ze bij minder weer dood zullen gaan of verdwijnen?
Z512099
7 jaar geleden
Best met een waterstraal (het blad is nog niet echt ontvouwd, dus ze kunnen niet schuilen) of met biologische producten bestrijden, bladluis laat zich niet weerhouden door slechter weer.
Als je niets doet kan de aantasting zo groot worden dat het inmiddels kleverige en aangetaste blad gedeeltelijk afvalt midden in de zomer...dus beter nu ingrijpen.