Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Watermeloen oogsten & rijpen of laten zitten?

Ik heb 2 watermeloenen in de moestuin en ik ben van plan ze volgend weekend te serveren. Nu met de koude periode twijfel ik of ik ze moet laten zitten, of plukken en thuis laten narijpen.

7 jaar geleden
in: Tuin
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Mag beiden. Met het oog op de weersverwachting zal hij niet meer verder groeien, en het blad is vermoedelijk al flink aan het verwelken ; eigenlijk wordt hij al niet meer gevoed. Als je hem nu oogst en binnenhaalt (niet te warm), blijft hij nog weken goed. Zorg er in elk geval voor dat hij er voor de eerste nachtvorst af is.

Toegevoegd na 34 seconden:
Rijpen doet hij ook van de plant af wel. Al mijn pompoenen (familie) worden vaak pas oranje in de maanden (!) dat ze NIET meer aan de platn zitten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
wilkers
7 jaar geleden
+1
Kijkend naar de ruimte in mijn koelkast, hoe lang kan ik hem goed houden op de fruitschaal op kamertemperatuur?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou hem niet IN de koelkast leggen ; gewoon op een koele plaats in huis (of heb je de verwarming al aan ?? ;-) ). Schuur anders wellicht, ls het maar vorstvrij is.
Ligt er ook een beetje aan ook HOE rijp hij is. Ik heb ze rustig drie, vier weken opgeslagen liggen. Pompoenen zelfs máánden, mar dat heb ik met een watermeloen gewoon nog nooit geprobeerd. Als je die KOOPT zijn ze vaak al zo rijp dat je ze binnen twee weken op moet eten.
wilkers
7 jaar geleden
Oh, onder die voorwaarden durf ik ze binnen te leggen. Het is ongeveer nog een week dat ik ze moet serveren.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding