Hoe kan je de grootste pompoen kweken?

Hallo,
Mijn vraag is n.a.v. dit nieuwsbericht:
http://www.nu.nl/opmerkelijk/4333789/belgische-teler-vestigt-wereldrecord-met-zwaarste-pompoen.html

Er deden 18 verschillende pompoentelers mee. Mijn vraag is: wat is het "geheim" van deze 18 pompoentelers? Aan welke voorwaarden dient het te voldoen? Sowieso de ras en grondsoort ... maar welke voorwaarden nog meer? Om een zo groot mogelijk pompoen te krijgen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
2.5K

Antwoorden (1)

Naast het ras, de juiste grondsoort, voldoende voeding en water, is het belangrijkste om en reuzenpompoen te kweken, te zorgen dat er maar één aan de plant zit, en de plant de ruimte geven maar wel een beetje bijsnoeien, zodat er niet teveel energie naar het blad gaat. En voor de rest is het afwachten en geluk hebben ;-)

Dat is eigenlijk de truc voor alle vruchtendragende planten en bomen ; de plant of boom kan maar een bepaalde hoeveelheid voeding verzorgen, en dat kan over heel veel kleintjes, een paar gewone of één enkele grote.

In Amerika is reuzenpompoenen kweken een soort nationale hobby, maar elke kweker heeft zijn eigen "geheimpjes" die lang niet allemaal ook echt effect hebben op het resultaat. Dat blijft uiteindelijk een combinatie van genen, weer en verzorging.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt. Dat snap ik ook wel. Alleen moet er "iets" zijn, waardoor je een pompoen krijgt van honderden kilo's. Als het enkel aan de voorwaarden voldoet die je noemde, dan krijg je misschien een pompoen van bijv. 10 kg (in het beste geval). Bedankt voor jouw "antwoord", maar dat was niet waar ik naar op zoek was (dat wist ik al).
ronron1212
7 jaar geleden
ja deze was maar liefst 1190 kilo gram en dat is wel een heel grote.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, pompoenen van tien kilo krijg ik al met gewone in het wild opgeschoten pompoenen van de composthoop ;-). Je begint natuurlijk met zaad voor een reuzenpompoen, liefst goed zaat dat je van een kweker hebt gekocht die reuzenpompoenen kweekt ;-)
Verder hebben alle kwekers hun eigen "geheimen" die ze natuurlijk niet aan de grote klok hangen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb je de link trouwens ook helemaal doorgelezen ? Daar stonden iets te veel details in (waarvan ik aanneem dat je van de meeste ook wel op de hoogte bent) om allemaal in het antwoord te verwerken. Ik heb ook een zakje zaden (2 stuks) voor reuzenpompoenen (atlantic giant) gezaaid maar verder niks bijzonders meer mee gedaan, en die waren zonder op of om te kijken toch een kleine 30 kilo geworden. Nog niet veel natuurlijk, maar IK kon ze niet meer optillen, en ze waren te groot om nog te kunnen eten. (Niet meer lekker). . Op hete zomerdagen ZAG je ze bijna groeien. Overigens is regen de 70-80 kilo een 'normaal" gewicht voor deze jongens ; voor meer moet je ze echt inderdaad vertroetelen, vetmesten en toch ook gewoon geluk hebben.