Hoe vaak moet je zaaibakjes met zaad water geven in de kas en hoeveel?

Ik werk met mensen met een verstandelijke beperking en zij moet water geven aan de zaadjes, maar hoeveel en wanneer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
24.1K

Het beste antwoord

Met zaden is het zo dat het schildje week moet worden.
Na het zaaien maak je een tentje over de grond door bijvoorbeeld drie sateprikkers aan de rand van de pot te steken en er een plasticzakje met een paar gaatjes overheen te trekken. (wel eerst de grond goed vochtig mken met een plantenspuit bijvoorbeeld Zolang er aan de binnenkant van het plastic kleine waterdruppeltjes zichtbaar blijven is het nog vochtig genoeg.
Denk ook aan de temparatuur van de grond, bij 20 tot 25 graden zullen ze sneller ontkiemen.
Als de zaailingen hun eerste echte bladertjes gaan maken kun je het plastic weghalen en verder aangieten (eerste tijd nog wel een beetje vochtig houden en dan regelmatig gieten.
Tip Zeef je je zaaigrond of koop je stekaarde, dan zal de grond beter contact maken met de zaden en voor een beter resultaat zorgen.
Zaai niet te diep (1 tot 1,5 x de groote van de zaden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeilijk want de laatste twee antwoorden vond ik erg goed

Andere antwoorden (2)

Je moet er voor zorgen dat ze niet droog staan, maar dat ze ook niet verdrinken. De makkelijkste manier om dit steeds te bepalen is door elke keer even te voelen. Je zou dagelijks een klein beetje kunnen doen, of om de dag iets meer.

Het is moeilijk om te zeggen hoeveel water je moet geven in liters ofzo, vandaar dat ik aanraad om steeds even te voelen. Maar ik weet niet of dit een optie is.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer (in de zin van tijdstip op de klok) maakt niet uit. Water geven kan op elk moment van de dag.

Wanneer (in de zin van wanneer het nodig is) is, wanneer de aarde droog begint te worden. De aarde moet altijd licht vochtig blijven. Eventjes een beetje droog kan best, te lang droog is verkeerd.

Bij veel soorten aarde kun je aan de kleur zien of de aarde nog vochtig genoeg is. Doe er desnoods twee kleurstalen bij. Lijkt de kleur van de aarde meer op kleurstaal A dan op kleurstaal B, dan is de aarde nog vochtig en hoeft er niet te worden gegote. Lijkt de kleur meer op kleurstaal B, dan moet er worden gegoten.

Hoeveel: nét voldoende om de aarde weer vochtig te maken. Een beetje teveel is niet zo erg - zorg er het liefste voor dat de zaaibakjes kunnen uitlekken, voor het geval er teveel water wordt gegeven. Als het overtollige water maar weg kan lopen, is het niet meer mogelijk teveel te geven.

Leer ze wel om voorzichtig te gieten; het is niet de bedoeling dat je zo hard giet, dat de aarde met de zaadjes wordt omgewoeld / weggespoeld, of dat je de net opgekomen (nog zwakke) zaailingen platgiet. Giet dus het beste tussen de plantjes door op de aarde zodra er plantjes zichtbaar worden, en niet óp de plantjes zelf.
Cryofiel