Welke planten kan in gebruiken om een zo veelkleurig mogelijke vertikale tuin aan te leggen (zie foto)?

De foto is een voorbeeld, het mogen ook andere planten zijn. Zolang ze winterhard zijn en veelkleurig, ook in de winter (dus geen planten die enkel als ze bloeien kleur geven, want dat is stuifmeel en wij hebben hier allemaal hooikoorts).

Picture for question
8 jaar geleden
in: Tuin
2.4K
Reddie
8 jaar geleden
Bij tuincentra hebben ze de prachtigste bloemen. Echte kunstwerken.
Die houden het hele jaar hun kleur, en hebben ook geen probleem met een verticale wand, en hebben ook nooit last van watergebrek.
Reddie
8 jaar geleden
En last van stuifmeel heb je dan ook niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wel winterhard en veelkleurig maar geen bloemen vanwege het stuifmeel?
Bijna alle bloeiende tuinplanten hebben geen enkele invloed op jullie hooikoorts.
Komt bij dat stuifmeel gewoon in de lucht zit, b.v van bomen of bloeiend gras.
Daar kan je niet aan ontkomen.
Dus wat is nu eigenlijk je vraag?
Zoek je dus tuinplanten die niet bloeien, wel winterhard zijn met veel kleur?
Dus gekleurd blad of zo?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De planten op je voorbeeldfoto bloeien ook allemaal hoor!
liveisgreat
8 jaar geleden
inderdaad, planten die een veelkleurig effect geven, weinig onderhoud vergen en weinig of geen stuifmeel produceren. Ik heb een Hortensia weg moeten doen omdat we niet meer in de tuin konden zitten wegens hooikoorts, dus het maakt toch een verschil hoe nabij de uitlokkers zijn. Gras zaai ik uiteraard nergens, en voor het groen hou ik het bij bladplanten behalve voor planten die al bewezen hebben dat ze geen allergie geven.
Maar voor een verticale tuin zoek ik in het bijzonder kleurrijke bladplanten idd, en dus zoals gezegd met weinig onderhoud (de muur is bijna 4 meter hoog en de verticale tuin moet hem helemaal vullen, dus veel onderhoud zou echt onhandig zijn).
Ik weet ondertussen (ook uit een antwoord, maar heb dit al gelezen op internet) dat vetplanten heel geschikt zijn, maar helaas zijn die meestal eenkleurig. Op de foto dus niet, maar als ik lees dat dit wschl. komt omdat er bijgekleurd werd wordt het dus moeilijk om hetzelfde mooie effect te krijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
het is tegenwoordig mode om vetplanten te verven. Dat ze daar dood van gaan maakt de kweker en verkoper niet uit, dan is het geld al binnen.
liveisgreat
8 jaar geleden
4m. hoog canvas is wel een goed idee; zal er eens naar zoeken op internet!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een gewone hortensia heeft vrijwel alleen maar schijnbloemen, dus geen stuifmeel, misschien geef je dus de verkeerde de schuld.
De planten van je foto zijn allemaal niet winterhard, maar tropisch.
De huisloken komen wel een heel eind in de richting en velen daarvan hebben mooie kleuren., wintergroen en winterhard.
Maar dan wel in de zon.
Verder kan je alle wintergroene heestertjes gebruiken, daar zijn honderden soorten in.
liveisgreat
8 jaar geleden
ik hoop van niet, die hortensia was best mooi en groot.... Ik zal het volgende lente/zomer moeten ondervinden.
bedankt voor de tips! ik zoek verder in die richting ...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hier kun je zien waar je geen last van hooikoorts kunt krijgen,
Jammer dat je de hortensia hebt weg gedaan want zoals meestal het geval is heeft Ed gelijk. http://www.gezondheidsnet.nl/hooikoorts/je-eigen-tuin-hooikoortsvrij

Het beste antwoord

De kleuren van jouw afbeelding zijn in de natuur niet gangbaar, althans niet zo fel gekleurd. Er zijn succulenten met blauw blad, maar die hebben een zachtere kleur.
Ze zijn dus gesprayd voor decoratie en niet voor buiten bestemd. Er bestaat namelijk een speciale verf hiervoor;
http://www.styrodeco.nl/Webwinkel-Category-2074397/AQUA-Paint-Verfspray.htm

Uiteraard zijn er kwekerijen die zich speciaal toeleggen op het kweken van succulenten die niet alleen groen zijn, maar ook kleuraccenten hebben of bijzondere vormen. Neem hier eens een kijkje;
http://www.succulenta-kwekerij.nl/ Hier kan je plantjes ook kopen en advies vragen of ze buiten kunnen staan, want dit is niet bij alle succulenten het geval. Vooral cactussoorten kunnen niet tegen natte voeten en winterse omstandigheden. Zo weet ik dat de Sempervivum (ook wel huislook genoemd) evenals de Sedum en de muurpeper wel winterhard zijn en dat komt omdat ik ze zelf toevallig in de tuin heb staan ;-)

Een tuin zonder bloemen, kan echter alleen al door verschillende groentinten en bladstructuren toch kleur brengen in je tuin. Zet er dan bontgekleurde bladplantjes tussen en je hebt al kleuraccenten als ze afsteken tegen elkaar. Zo heeft de 'heuchera'(purperklokje)een mooie, kleurrijke bladplant die zich goed laat combineren met andere planten. De soort' sweet tea' heeft heel mooie kleuren!
Zet er eens een polvormige siergrassoort naast, die zilverwitte sprieten in de wind en de zon doet wuiven en oplichten, zoals de sierhaver of het Japanse siergras dat opvallende rode sprieten heeft en ook polvormig groeit.
Zo zijn er meerdere kleurrijke soorten als edelruit (alsem) , het stekelnootje dat er ook in een koperrode kleur is, de hartlelie (hosta) heeft heel mooi blad in vele groentinten en ook goen met wit of geel gevlamd. Er is zelfs een soort met felblauw blad, 'de Buckshaw-blue' . De plant verdwijnt wel in de grond tijdens de winter, om al weer tijdig in het voorjaar te verschijnen.

Wil je een plant met groot decoratief blad dat in het najaar prachtige kleur krijgt, dan is de schoenlapperplant (bergenia) ook een aanrader. Hij krijgt wel in het late voorjaar een of meerdere stengels waaraan hardroze, witte of rode bloemetjes verschijnen en die er echt bovenuit steken. Ik denk echter niet dat je daar hooikoorts van zult krijgen, zoveel zijn het niet en je knipt de stengels er makkelijk af.
Google eens op afbeeldingen van diverse soorten, om een indruk te krijgen.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
een goed en uitgebreid antwoord, echter siergrassen kunnen hooikoorts krijgen, en vaste planten zoals hosta en bergenia houden er niet van om in potten tegen een muur aan te groeien. Tenzij je ze vaak water geeft, en onderhoud wil vraagsteller juist niet.
amc
8 jaar geleden
Ik had nog niets over een muur gelezen, omdat er nog geen reacties waren toen ik begon te schrijven ;-)
Siergrassen zijn inderdaad niet aan te raden, als je er niet voor zorgt dat ze niet in bloei raken. Ik had nog niet gezien dat de vraagsteller een reactie gaf betr. weinig onderhoud. Zelfs gewoon gras hoeft geen hooikoorts te veroorzaken als het steeds tijdig gemaaid wordt. Bedankt voor de toelichting pokemon!

Andere antwoorden (1)

Voor een verticale tuin met kleur zijn vetplantjes en cactussen door hun leefwijze uitermate geschikt .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
liveisgreat
8 jaar geleden
ze moeten wel veelkleurig zijn. als ik hier in de tuincentra kijk vind ik groen, groen en nog eens groen, niet zoals op de foto...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee dat kan misschien wel kloppen want ik ben er eigenlijk wel zeker van dat ze op foto de verfspuit hebben gebruikt. Excuses aan de eigenaar als het niet zo is want dan is het een hele mooie collectie.
Je zult gewoon moeten gaan zoeken naar planten met een mooie variatie in bladvorm en kleur.
Rieneke1
8 jaar geleden
Wat gerard zegt. Er is best variatie in kleur bij vetplantjes, maar die op de foto zijn hartstikke nep/bijgekleurd. Niet mooi ook vind ik, maar dat is een kwestie van smaak.