Wat is de naam van deze witte bloemetjes?

Deze bloemetjes zie ik vaak in groten getale in de hofen in Zuid-Tyrol.

Toegevoegd na 11 minuten:
Men noemt het in de volksmond Studententschurtschin, in de andere dalen heet het weer anders. Niemand weet de originele naam (tot nu toe).
Deze bloemen groeien niet in de bergen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
9.2K

Het beste antwoord

Het is de Wilde bertram Achillea ptarmica " bergwitje"
Ik ken hem vanuit Oostenrijk en heb er nog stekjes van in mijn tuin staan.
De echte wilde Bertram is enkelbloemig ( in ons land)
Die in Oostenrijk, ook, maar er komen daar ook dubbelbloemige voor.
Te vinden op natte plekken langs het water, tussen andere moerasplanten
Mogelijk is het een verwilderde tuinsoort.
Maar inmiddels wel daar wel inheems.
Een jaar of 15 geleden ben ik deze soort gaan kweken, voor de verkoop.
Heb hem toen de naam gegeven Van ' Bergwitje '
In ons land is er al jaren ook een dubbelbloemig soort bekend onder de naam Achillea ptarmica 'The Pearl' (Maar deze is veel hoger en minder mooi.)
Kan je op internet zo vinden ook fotos.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals gewoonlijk weer heel duidelijk ;-) +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het spijt me heel erg, Ed, maar dit keer zie ik toch ECHT een heel ander (veel voller) bloemetje dan de Wilde Bertram. En ik heb ze toch aardig gedetailleerd ingezoemd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoek op internet naar een foto van Achilliea ptarmica ' The Pearl'
Een gevuldbloemige wilde Bertram.
Niet vergelijken met de enkelbloemige wilde soort.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Had ik gedaan, En daar zag ik bij alle bloemen - die er inderdaad meer op lijken - heel duidelijke hartjes zitten, die ik bij vraagstellers'foto's niet zie. Maar ik heb ze op PSP nóg wat verder uitvergroot, (ogen zijn helaas niet meer at ze zouden moeten zijn) en dan zie ik inderdaad bij engels gras meer afzonderlijke "bloemetjes" en bij deze juist meer blaadjes, dus ben ik even wat meer foto's gaan scannen, want dat lijkt dan toch wel de goede hoek. Inmiddels heb ik er een gevonden die het inderdaad zou kunnen zijn ; de varieteit "Pearl Superior". http://allthingsplants.com/plants/photo/216512/ Zat ik er tóch weer naast ; ik wist het ZO zeker ! Heb wel dertig foto's vergeleken voor mijn antwoord. (Omdat Oostenrijk me een rare plek leek voor strandgras, maarja, zelf heb ik het ook in de tuin; het is "gewoon" een tuinplant. ;-) Gelukkig maar ; ik was al een beetje bang dat we aan je moesten gaan twijfelen ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heel toevallig had ik deze plant zelf ook gevonden in Oostenrijk en stekjes meegenomen om van te kweken.
Het is bijna zeker een verwilderde tuinsoort.
Alleen hij is veel lager, valt nooit om bij regen en bloeit mooier.
Omdat er geen naam voor bestond, had ik toen zelf een naam bedacht.
En niet meer twijfelen hoor. :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hahaha, nee, zal ik nooooit meer doen !
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Plus @eddijst, heel erg bedankt voor je antwoord.
Ik ben vandaag naar die Gärten von Schloss Trauttmansdorff in Meran gegaan.
Het is een soort van Sumpfgarbe, Sumpfschafgarbe.
Waarom men deze bloem in de Vinschau StudentenTschurtschen of StudentenTschurtschin noemt?
Tschurtschen = Tannen-, Fichten-, oder Kiefernzapfen (maar dat weet ik al jaren) is in figuurlijke betekenis, Im übertragenen Sinn: einen ungeschickte Person.
De Schnaps die men maakt van Kiefernzapfen heet Tschurtschenschnaps.
Veel jongeren kauwen op de wortelstok die scherp smaakt, ter vervanging van de schnaps, die zij nog niet mogen drinken, ook maken zij van de plant een soort niespoeder (ptarmica - ptarmike Grieks voor nieskruid).
Vandaar de (spot)naam: StudentenTschurtschin.
De Nederlandse naam is inderdaad Wilde Bertram.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Eddijst, Het is inderdaad een prachtig spierwit gevuld bloempje. Wegens het verboden gebruik door sommige jongeren (Tschurtschen) worden de in het wild langs de veldwegen bloeiende plantjes verwijderd.

Andere antwoorden (3)

Een soort anjer maar welke varieteit precies is zo niet te zien.
Meestal worden ze allemaal alleen anjer genoemd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Kijk nog eens goed.
dit zou eventueel gipskruid kunnen zijn:Gipskruid komt tot 1 m en meer hoog en breed (vooral na enkele jaren), bossig, met opgaande, breed en sterk vorkvormig vertakte, kale stengels.

De bladeren zijn 4 -7 cm lang, ze zijn smal lancetvormig en zeer spits.

Met één nerf, grijsgroen, zittend.

De bloemen van gipskruid zijn zeer klein (max. 1 cm doorsnee), 5-tallig, vuilwit, met honderden verenigd in zeer brede, dichte pluimen.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.garten.cz/foto/cz/43395/
http://www.zahrada-cs.com/ei/cz/00372-C1-šater-latnatý/
Gypsophila paniculata
Deze komt er inderdaad nog het dichtste bij. De variant 'Bristol Fairy' (šater latnatý)
100 % zeker Engels gras. (Armeria Maritima, meer specifiek Armeria Maritima Alba -wit dus) . Komt in allerlei kleuren voor - en in heel Europa, dus ook in Tirol ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ze zijn ook goed verkrijgbaar in het tuincentrum, maar het kan zijn dat ze hier net zo'n beetje zijn uitgebloeid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
100 % zeker niet.
Engels gras is een vroege voorjaarsbloeier.
Vormt een soort groene kussentjes op de grond, met daar uit stekend de bloempjes, die ook bolvormig zijn.
ook zitten de bloemen niet in trossen zoals op de foto te zien is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helemaal eens met Ed behalve dat ze ook nog in de zomer kunnen bloeien,tenmiste bij mij wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan inderdaad helaas de bladeren / aanzet op de foto niet zien, maar ik heb op een heleboel foto's de bloemetjes niet van elkaar kunnen onderscheiden. En volgens mij zijn ze net zo'n beetje uitgebloeid. (Laat voorjaar zullen we maar zeggen).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Marleen De bloempjes van Engels Gras staan ieder alleen op een steeltje.
Dus een soort groen kussentje met daaruit steeltjes met slechts een bloemetje op een steeltje.
vlindertjes, ja dat kan hoor, de hoofdbloei is in het voorjaar en later in de zomer soms nog een beetje nabloei.
Is afhankelijk van welke soort je hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
absoluut geen Engels gras