Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik wil een schutting van steigerplanken maken kan ik deze strak vertikaal tegen elkaar schroeven zonder dat alles kromtrekt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Afhankelijk van de lengte/breedte tussenafstand houden.
Hout zet in de breedte meer uit dan in de lengte maar beide zijn niet te verwaarlozen, de breedte is te ondervangen door overnaads te werken. De lengte zou je op de paal uit kunnen laten komen zodat je daar tussenruimte creeert. En dan nog is dat geen garantie dat het niet kromtrekt, maar dan heb je er wel alles aan gedaan.
Denk bv aan de zon de hele tijd aan een kant en de regen op de andere, dat vraagt om kromtrekken, zo bouwden ze in de VOCtijd schepen (water en vuur) om de planken krom te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Houd 3 mm ruimte voor uitzetten aan weerszijden aan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ongeacht welke houtsoort je gaat gebruiken, hout zal altijd werken en kan daarom niet strak tegen elkaar aan geschroeft worden. Helaas.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kreeg het advies de planken eerst maar eens enkele weken op het erf te leggen en pas daarna ze te verwerken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding