ik wil een schutting van steigerplanken maken kan ik deze strak vertikaal tegen elkaar schroeven zonder dat alles kromtrekt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin
2K

Het beste antwoord

Afhankelijk van de lengte/breedte tussenafstand houden.
Hout zet in de breedte meer uit dan in de lengte maar beide zijn niet te verwaarlozen, de breedte is te ondervangen door overnaads te werken. De lengte zou je op de paal uit kunnen laten komen zodat je daar tussenruimte creeert. En dan nog is dat geen garantie dat het niet kromtrekt, maar dan heb je er wel alles aan gedaan.
Denk bv aan de zon de hele tijd aan een kant en de regen op de andere, dat vraagt om kromtrekken, zo bouwden ze in de VOCtijd schepen (water en vuur) om de planken krom te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Houd 3 mm ruimte voor uitzetten aan weerszijden aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ongeacht welke houtsoort je gaat gebruiken, hout zal altijd werken en kan daarom niet strak tegen elkaar aan geschroeft worden. Helaas.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kreeg het advies de planken eerst maar eens enkele weken op het erf te leggen en pas daarna ze te verwerken.