Als mijn climatis nou (half april) nog geen teken van leven geeft is hij dan doodgevroren?

Ik heb hem niet gesnoeid, de takken zijn dor en droog. Nergens groen te bekennen. Daarnaast staat er een die al groene blaadjes heeft. Moet ik meer geduld hebben of op zoek gaan naar een nieuwe?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
2.5K

Antwoorden (4)

Je hebt verschillende soorten Clematissen.
Vroege en late bloeiers. Heel lang ziet een Clematis eruit als een dood stokje maar dan begint hij en dan gaat het ook heel hard.
Laat hem dus rustig staan en wacht maar af.
Op de site staat nog meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de volgende website staat veel informatie over de climatis:

http://www.neerlandstuin.nl/planten/clematis.html

Daar omschrijven ze twee groepen,beide groepen bloeien niet in april,maar mei,juni of eind juli tot september.

Ook word het snoeien beschreven en de eventuele ziektes die de climatis kan krijgen,en hoe deze te bestrijden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb hier vier verschillende cdlematissen staan, vroeg- zowel als laatbloeiend, en die zitten al goed in het blad.
ik geef je dus niet veel hoop.
als ik wil weten of een plant dood is of niet, schraap ik met mijn nagel een stukje bast af van een verhout gedeelte van de stengel.
als je direct onder de bast een groen laagje ziet, dan leeft de plant nog.
het voelt ook wat veerkrachtiger aan dan een dode stengel.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij nog geen blad te bekennen en hij staat al jaren op dezelfde plek.
Meestal is hij een maand of 2 later dan andere klimmers of struiken.
Rieneke1
14 jaar geleden
joh, ik heb er al drie in de knop bovendien :s
alles behalve de campsis is hier uitgelopen, maar die is altijd laat.
ed zal het verlossende woord wel spreken :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ed is een expert, ik neem maar aan dat die van mij zich alsnog bedenkt.
Als hij helemaal dor en droog is ook helemaal onder aan
stengels vrees ik voor het ergste. om helemaal zeker te
zijn kun je hem nog 2 weken laten staan, als hij dan nog geen teken van groenleven geeft dan kun je hem beter vervangen door een nieuw exemplaar.
Zelf heb ik 2 dagen geleden ook een bevroren clematis verwijderd.