Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is mijn hibiscus ten dode opgeschreven?

Ik heb een hele mooie hibiscus op stam. Hij doet het heel goed ieder jaar. Op dit moment in januari is hij natuurlijk kaal. Maar nu zie ik onderaan de stam zwammen (paddenstoelen) zitten. Betekent dit dat de stam rot is? Kan ik het boompje nog redden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het is geen goed teken:Bijna alle wortel- of stamrotzwammen zijn secundair, dat wil zeggen dat deze zwammen alleen intrede kunnen doen in de boom als er sprake is van wortel- of stamschade. Wanneer een boom ernstig beschadigd wordt dan gaat dat vaak gepaard met algemene verzwakking. Dit heeft tot gevolg dat de boom niet langer in staat is aanvallen van bijvoorbeeld zwammen af te weren.
Zodra een houtvernietigende zwam zich in het houtweefsel heeft gevestigd, komt een langzaam maar zeker aftakelingsproces op gang.
(Lees meer...)
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat was wat ik ook dacht...
Op jouw foto van de stam is onderaan te zien, dat er een ernstige beschadiging is geweest en een groot deel van de stam al dood is.
Mogelijk is er ooit een onkruidverdelger tegen aan gespoten, of is het schors ergens door beschadigd geweest.
De paddenstoelen op je foto leven op dood hout, dus vrees ik het ergste voor je Hibiscus, mogelijk blijft een kant nog een aantal jaren leven, maar dat is moeilijk te voorspellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen onkruidverdelger, die gebruik ik uit principe nooit. Wellicht met de verhuizing 4 jaar geleden beschadigd geraakt.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding