Wat is de beste manier om een houten paal voor een tuinhek in de grond te bevestigen zonder dat deze rot?

Het deel van het tuinhek dat aan de paal komt is 1,50 m breed.
Paal ook insmeren en zo ja met wat...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
27.1K

Antwoorden (5)

Het meest doeltreffend is om hem in het beton te storten. De onderkant van de paal eerst insmeren met een goede laag verf, bij voorkeur menie als je die nog kan vinden. Daarna met een grondboor een gat boren, dit vol laten lopen met giet beton en daarna de paal erin. Het gat eerst bekleden met dun plastic ( landbouwfolie o.i.d ) zodat eventueel grondwater niet met het beton in aanraking kan komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tuinhout is geïmpregneerd en gaat rond de tien jaar mee.
Is dat grenen hout, dan wat langer.
Is het AZOBE, dan een leven lang!
Nadeel van AZOBE, het trekt vaak krom.
Tegen het rotten van tuinhout kan je niets doen.
Het regenwater loopt langs de paal omlaag en zorgt er voor dat de grond rond de paal lang nat blijft. ( ook in het beton)
Op den duur ( na jaren) trekt een deel van het vocht het hout in.
Er ontstaan dan scheurtjes, waar het water verder het hout in kan komen.
Hierna ontstaan er schimmels die het hout laten rotten.
Geïmpregneerd hout is onder hoge druk al behandeld, daar nog iets overheen smeren heeft geen enkele zin
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan hem ook in de carboleum zetten, is inpregnatie..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
carboleum is al een tijdje niet meer toegestaan...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog wel te krijgen, maar idd gevaarlijk spul..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het ooit eens gespoten met 30 graden....een week lang koppijn gehad en rode armen van de verbrandingen....inderdaad ongezond spul, maar wel goed :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Carboleum kan je alleen gebruiken op onbehandeld droog hout, maar ook dan trekt het er maar een klein beetje het hout in. Tuinhout is onder hoge druk geïmpregneerd, dat gaat veel dieper, dus veel beter dan carboleum ( kankerverwekkend! )
Maar ook dat hout gaat op den duur rotten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo gezond is de impregneer in tuinhout anders ook niet.
Het is iets minder giftig als 10 jaar geleden, maar nog steeds troep.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja helemaal waar, dan zouden ze palen van kastanje hout, of larix hout moeten nemen, dat hoef je niet te impregneren of AZOBE
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad Azobe, of een andere sterke hardhout soort. Larix kan slecht tegen grondcontact, maar prima te gebruiken als schutting plank, wordt mooi grijs.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat van larix slecht kan tegen grondcontact wist ik niet.
Maar de vraagsteller kan ook nog altijd voor een betonnen paal kiezen.
Je kan hem ook zelf inpregneren, en hem met carboleum behandelen..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aquaplan heeft een speciaal product voor palen in de grond, het heet volgens mij 'ondergronds'. 3 lagen erop en de paal is voor jaren beschermd. beter nog is om het gedeelte wat net boven de grond uitkomt met een bovenfrees een cm diep weg te halen rondom de paal, ondergronds erop, paal stellen, beton (of snelbeton) rond de paal storten, laten drogen en vervolgens het geheel insmeren met ondergronds (kan evt. tot aan het weggefreesde deel, zodat de rest van de paal de houtkleur behoud)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Black varnish doet het ook zeer goed.