Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de naam van de blauw/grijze rups met zwarte glimmende kop die gek ik op mijn dennenboom?

Hallo, op mijn dennenboom zit een berg rupsen die alle naalden opeten maar mijn Hazelaar voor als nog met rust laat. Graag zou ik willen weten hoe deze rups heet en misschien zelf wat het wordt.
Aan bestrijding wil ik liever niets doen, de naaldboom trekt met wat geduld en liefde wel weer bij.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
4.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het zijn de larven van de rode dennenbladwesp (Neodiprion sertifer), ook wel ... zaagwesp genoemd. De bladwespen zagen met hun legboor een gat in een blad (dennennaald) waar het ei in wordt gelegd. Larven van zaagwespen worden bastaardrupsen genoemd en hebben meer dan 3 schijnvoetjes. Binnenkort zie je ook vaak larven van andere soorten massaal aan draadjes aan de boom hangen.

Bestrijding is lastig, de larven eieren en cocons worden wel geparasiteerd, maar de populatie van de zaagwesp bleeft toch betrekkelijk constant. De cocons worden wel gegeten door kleine zoogdieren (muizen, spitsmuizen), dat kan de populatie wel wat indammen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mogelijks deze:
Dennenpijlstaart (Hyloicus pinastri)

Deze pijlstaart komt vrij zeldzaam voor in Vlaanderen, hoewel wij hem in onze streken toch geregeld waarnemen.
De rupsen voeden zich hoofdzakelijk met de naalden van Dennen
(Lees meer...)
fremar
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding