Waarom ruikt mij oleander stek in Nederland anders dan in Italie waar de moederplant staat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
2.5K

Antwoorden (2)

De bodemgesteldheid, waar een plant in groeit, kan van invloed zijn op de geur (en smaak) van betreffende plant. Denk hierbij ook maar eens aan aardappelen. Deze smaken van kleigrond ook anders (ik vind lekkerder) dan van zandgrond.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lol ik zou niet graag een hapje oleander nemen..
Hoe een plant geurt, is afhankelijk van heel veel omstandigheden.
In landen zoals Italië, is de grond vaak rotsachtig en droog.
Maar onze planten staan in potgrond, krijgen als het goed is op tijd mest en water.
Er is hier minder direct zonlicht.
De kracht van de zon, is hier veel minder dan in Italië.
De luchtvochtigheid is hier heel anders.
En onze planten groeien door al die goede omstandigheden eigenlijk te goed.

Geurende planten met bloemen, maar ook de meeste kruiden, geuren het sterkst, als ze in hun eigen klimaat staan en maar matig of zelfs slecht groeien.