Waarom groeien veel bomen met een rechtse draai?

Wandel eens door een bos en kijk naar de stammen van de bomen.
Regelmatig zie je dat de stam een rechtse schroef vertoont.
Bij beuken zie je het het duidelijkst, maar als je oplet zie je het bij meer bomen.
En soms draaien bomen ook linksom.

De draairichting rechtsom is tegengesteld aan de draairichting van de zon om de boom heen.
Wat is de verklaring voor het draaien in de stam.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
6.7K

Het beste antwoord

De groei eigenschappen van een boom, zijn genetische aangelegde eigenschappen.
Bij b.v. klimplanten zie je klimplanten, die of alleen rechts of alleen links om draaien.
Ze kunnen niet anders , genetisch vastgelegd.
In mijn tuin staat een klimop, die rechtsomdraaiend tegen een boom opklimt.
Zou ik deze gaan stekken, dan zullen alle stekken van deze klimop, allemaal rechtsom draaien/ klimmen.
Het zit door een mutatie genetisch in deze klimop.
Terwijl al de andere klimop alleen recht omhoog groeit en nooit draait.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor de antwoorden.
@Nico Nee de wind dat is het niet.
@HappyBram dat putje draait dus precies tegengesteld aan de boom
@pieterjan15000 en @eddijst
Dit zijn de beste antwoorden die ik gekregen heb sinds de vraag een jaar of 10 geleden bij mij opkwam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Strampke....schoolmeester?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Strampke, als je de boom vanaf boven bekijkt, net zoals het putje, draaien ze beide linksom, dus tegen de klok in.
Cryofiel
10 jaar geleden
Het is gebruikelijk om bij draaiingen te kijken in de voortgaande richting. Net als bij een schroef: elke normale schroef is rechtsdraaiend, want om de schroef "vooruit" te krijgen moet je hem rechtsom draaien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen idee wat je er mee bedoelt?
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik bedoel het volgende. Welke kant draait de boom op: linksom of rechtsom? Stel dat je de boom omzaagt. Je hurkt daarna naast de onderkant van de stam, en je kijkt in de richting van de kruin van de boom. Als je vanaf die kant kijkt, zie je dat de draaiing rechtsom is als je in de richting van de groei kijkt. Nu sta je op, je loopt om de boom heen, en je hurkt aan de kruinkant van de stam. Je kijkt nu vanaf de kruin in de richting van het zaagvlak. Nu groeit de boom naar je toe. Vanaf je huidige positie gezien, draait de boom linksom als je in de richting van de groei (naar je toe) kijkt. Zo is het ook met een schroef in de muur. Als je de schroef rechtsom draait, gaat hij van je af, de muur in - net zoals bij de groeiende boom als je vanaf de onderkant kijkt. En als je de schroef linksom draait, komt hij naar je toe, de muur uit - net als bij de groeiende boom als je vanaf de bovenkant kijkt.
Cryofiel
10 jaar geleden
Tussen haakjes, + voor je antwoord, maar die plus had ik je vanochtend al gegeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooie uitleg, maar kan er nog steeds niets mee.
het draaien van de stam, gebeurt pas als de boom ook echt een stam heeft, mogelijk zelfs als de lengtegroei over is.
Vanuit de evolutie gezien, is het een voordeel als je een gedraaide, dus sterkere stam hebt.
Maar de meeste boomsoorten hebben geen gedraaide stam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel, een draai van onderaf gezien bv rechtsom, is van bovenaf gezien linksom. Maar de draairichting blijft gelijk .De vraag is hoe het komt dat er verschil in draairichting is bij bomen terwijl men bij beide bomen van onderaf kijkt (of bij beide bomen van bovenaf).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit klinkt het meest logisch en verklaart ook dat er soms bomen zijn die juist linksom groeien.
Meer dan 10 jaar met deze vraag rondgelopen en binnen een paar dagen een antwoord op goeievraag. Dat is sterk.

Andere antwoorden (3)

de overheersende winden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
In een bos hebben bomen geen last van overheersende winden.
Voor solitair staande bomen kan ik het me voorstellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ik wel eens heb gezien bij overheersende winden is dat bomen scheef gaan groeien. Bij mij om de hoek is een straat met aan weerszijden bomen die iets scheef staan. De hele rij bomen en allemaal dezelfde kant op. En duidelijk in de richting waarin de wind meestal waait.
Cryofiel
10 jaar geleden
Overheersende wervelwinden? Voor een boom maakt het niet uit van welke kant de wind komt. De boom zal echt niet andersom gaan draaien als er meer oostenwind zou zijn in plaats van de huidige westenwind.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tja,ik lees nu ook zinniger antwoorden dan het mijne.weer wat geleerd.(^_^)
Ik denk door de draaing van de aarde, het water in een afvoerput draait op het noordelijk halfrond ook linksom.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
interessante gedachte. Dus zou ook de sapstroom van een boom in een 'spiraal' stromen? klinkt logisch eigenlijk, plusje
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat er een voorkeursrichting van draaien bij water in een afvoerput is
door het Cariolus effect valt in de categorie broodje aap..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bedoelt waarschijnlijk het "Corioliseffect" ??
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt gelijk, die bedoelde ik.
Cryofiel
10 jaar geleden
En daarmee is ook het verhaal dat dit de draairichting van plantengroei bepaalt een broodje-aap-verhaal.
Ivana
10 jaar geleden
iHave: geen broodje aap verhaal. Ik heb het bewijs trouwens zelf op de evenaar mogen ervaren.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Corioliseffect
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ivanna, het effect is geen broodje aap,maar dat daardoor de draaiing bij het leeglopen van de wasbak wordt veroorzaakt wel. Zelfs je eigen bron geeft dat aan ;-) Ik kan hier in Nederland ook een links en een rechtsdraaiende afvoer neerzetten en toeristen daarmee misleiden.
Cryofiel
10 jaar geleden
Je kunt uitrekenen vanaf welke afmetingen het Coriolis-effect merkbaar is. Je komt dan op tientallen kilometers bij hoge snelheden, en honderden kilometers bij lage snelheden. Binnen de paar centimeter van een afvoerputje, of de luttele meters van een bad, is het effect niet merkbaar doordat het totaal wordt "overstemd" door andere, veel grotere effecten.
draai van een boom ligt aan de boom zelf, maar kan naar enkele of vele jaren weer veranderen van links naar rechts. dit komt door dat de vaten van de sapstroom aan de ene kant beter of groter zijn dan aan de andere kant. een dicht bijstaande boom of struik kan hiervan al het gevolg zijn, als de boom de struik ontgroeid is kan de draairichting zich aanpassen aan weer een andere plant en draait de andere kant op. heeft dus te maken met de planten in de buurt.