Onze kastanjeboom laat zijn onrijpe vruchten al vroeg in de zomer vallen; hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
3.7K

Het beste antwoord

Een kastanje boom heeft zeer veel bloemen in het voorjaar, direct na de bloei vallen de meeste er af, maar een klein deel groeit uit tot een vrucht.
Al vrij snel zie je een deel van die vruchtjes achter blijven in de groei, en vallen er alsnog af.
Wat nu nog over is, moet de boom zien groot te krijgen tot rijpe zaden.
Maar alle vruchten zijn niet voldoende bevrucht, of niet goed bevrucht, of helemaal niet bevrucht.
Dus 'denkt' de boom, die moet ik ook opruimen, zonde van de energie die ik er in stop en vallen( nu ) deze nog groene en onrijpe vruchten er als nog ook af.
Het zelfde gebeurt, als de zaden rijp worden( herfst) , vlak voordat de zaden rijp zijn, valt er alsnog een deel er van omlaag, waar geen goede zaden in zitten, wat dan nog over is, valt na korte tijd ook naar beneden, maar dat zijn de goede zaden.
het ligt dus aan de bevruchting van de bloemen en aan de kracht van de kastanjeboom, dus de gezondheid, hoeveel er af gaan vallen.

Een andere mogelijkheid, de kastanje boom is zo ziek( zwak ) geworden, dat hij geen energie genoeg heeft, al de zaden te laten volgroeien, in een poging te overleven laat hij de nog niet rijpe zaden vallen.