Hoe en wanneer moet ik mijn appelboom snoeien?

Hij is helemaal kaal nu. Hoe en wanneer moet ik snoeien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
91.1K

Antwoorden (3)

Appelbomen moet je in de winter snoeien van November tot Februari. Je bent wat dat betreft nog op tijd. Hoe je moet snoeien De bloesem en het fuit vormt zich bij de appel en de peer aan sporen, die eruit zien als korte gedrongen takjes die sterk vertakken. Vaak zijn de bloemknoppen al in aanleg korter en dikker.

Op korte twijgjes op de gesteltakken vormen zich vanzelf sporen. Om de vorming van sporen te bevorderen kunt u krachtige twijgen op de gesteltak insnoeien tot er 4 of 5 ogen overblijven. Uit de bovenste ogen zullen nieuwe scheuten groeien, bij de onderste worden vaak bloemknoppen aangelegd. Het jaar daarop snoeit u het gedeelte boven de bloemknoppen af.

Enkele soorten pitvruchten dragen de vruchtknoppen aan het einde van de twijgen. Ook steenvruchten vormen de vruchten aan de twijgen . Bij deze soorten is het dus van belang om veel twijgen over te houden.

De snoei is bij deze soorten gericht op ruimte in de kroon en verjonging van gesteltakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit hangt er vanaf of het om een oude of een jonge appelboom gaat.
- Jonge appelbomen (jonger dan 4 jaar) kan men best in het voorjaar (maart/ april) snoeien. Bij vroeg snoeien (december of januari) kan er vorstschade ontstaan.
- Oudere appelbomen kan men snoeien, zodra het blad gevallen is. Meestal is dit vanaf december tot maart. Snoei niet terwijl het overdag vriest. (Vorstschade is mogelijk).

Snoei bij voorkeur bij droog weer. Snoeiwonden die lang nat blijven zijn erg vatbaar voor infecties van vruchtboomkanker.
Snoei bij voorkeur als het niet of slechts weinig vriest. Als het te hard vriest kan het wondweefsel niet goed toegroeien.

Het snoeien:
- Eerst snoei je de verlengenissen weg. Dit zijn lange scheuten die uit de stam of uit de bovenkant van de dikke takken zijn gegroeid. Deze scheuten dragen geen vrucht.
- Haal elkaar kruisende of langs elkaar schurende takken weg. Snoei de kroon open. Er moet namelijk licht en lucht in de kroon kunnen doordringen.
- Uit de stam groeien de sterke geseltakken. Daaraan zitten de vruchttakken. Meestal zijn dat horizontale takken. Afgedragen (oud) vruchthout hangt vaak naar beneden. Knip dit weg tot op 6 knoppen van de tak. Snoei nooit te veel tegelijk weg! Eenjarige scheuten kun je wat inkorten.

Voor meer uitgebreide snoei-informatie + tekening: zie bron 1
Of bekijk video 'Hoe snoei ik een appelboom': zie bron 2
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Appelbomen jonger dan vier jaar worden het best in maart of april van hun overtollige blaren ontdaan. Oudere bomen daarentegen kunnen gesnoeid worden wanneer het blad valt. Dat is tussen december en maart.

Indien je je appelaar te laat snoeit (in april of mei), dan rem je de groei van de boom af. Te vroeg snoeien (januari) kan de groei van jonge appelaars bevorderen. Oudere bomen daarentegen kunnen stoppen met groeien als je te enthousiast te werk gaat. Let er trouwens altijd op dat je nooit bij vriestemperaturen snoeit! Dit zou vorstschade kunnen veroorzaken.

Hoe moet ik mijn appelboom snoeien?

Eerst en vooral snoei je de lange scheuten die uit de stam of uit de bovenkant van de dikke takken gegroeid zijn. Je zal geen vruchtverlies oplopen, aangezien deze scheuten geen vruchten dragen.
Haal vervolgens takken weg die elkaar kruisen of langs elkaar schuren. Snoei ook de kroon open, want de hele boom heeft licht en lucht nodig;
Uit de stam groeien sterke geseltakken. Daaraan zitten de (meestal horizontale) vruchttakken. Afgedragen (oud) vruchthout hangt vaak naar beneden en dit kan je wegknippen tot op 6 knoppen van de tak. Snoei nooit te veel tegelijk weg!
Aan de jonge takken groeien korte dikke zijtakjes met veel knoppen. Dit noem je sporen. Hierop zullen zich de bloemen en de vruchten vormen. Deze sporen zitten vaak heel dicht op elkaar. Dit bemoeilijkt de vruchtontwikkeling en daarom moeten ze uitgedund worden. Op die manier verjongt de fruitboom;
Snoei ook steeds piramidevormig.