Moet ik de uitstekende takken van een druif in de zomer snoeien?

Hallo allemaal,

Ik heb een druivenstruik die nu in volle bloei staat, de kleine trosjes hangen er al. Maar het probleem is dat er heel veel bruine takken, ook met trosjes, naar voren steken en dat zorgt er voor dat er weinig licht bij de andere takken komt. Zou ik die takken er af kunnen knippen? En zo ja, hoe ver?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

knippen wat jij denkt dat goed is, ik heb ook een druif gehad en knipte alle blad wat voor trossen zit gewoon weg, zaten er teveel trossen bij elkaar dan haalde ik er daar ook wat van weg. Gewoon doen (desnoods tot de "stam") het groeit gewoon weer aan volgend jaar.

Als je kijkt naar foto's van druivenstruiken in Frankrijk die worden ook helemaal gekortwiekt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aan iedere nieuwe zijtak met bloemtrosjes, laat je voorbij het laatste bloemtrosje een blad zitten en daarna de kop er uit.
In de loop van de zomer, vormen zich nieuwe takken zonder bloemtrosjes, die we dieven noemen, die haal je in zijn geheel weg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zodra je de kleine bloemtrosjes kan zien zitten, laat je daarna een blaadje zitten en daarna de top er uit., je kunt ook nog enkele weken wachten, het is nog erg vroeg..
Cryofiel
10 jaar geleden
De bladeren van de druif maken voedingsstoffen. Hoe minder bladeren, hoe minder voedingsstoffen. Dat is niet goed voor de plant. En het betekent dat je druiven zuurder zullen worden, want die voedingsstoffen worden in het rijpingsproces omgezet in vruchtsuikers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bloemtrosjes beginnen heel klein, maar zijn inmiddels al een flink stuk groter.
Er zitten er meestal een of twee aan een zijscheut.