Wil graag de vogels helpen ,zet water neer voor ze maar bevriest natuurlijk, is het slim om er zout of suiker in tedoen en helpt dat??

of waar help je ze erg meei deze moeilijke tijd voor de vogels?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
13.7K

Het beste antwoord

Nu er sneeuw ligt is het niet nodig de vogels van vers water te voorzien. Ze pikken de sneeuw op en laten dit smelten in de snavel. Voeg nooit zout of suiker toe aan het water. Van zout in het water krijgen ze alleen maar meer dorst en het is nog slecht voor ze ook. Zelfs als het water afgedekt is zodat ze niet kunnen badderen kan er suikerwater aan de veren komen doordat ze de snavel door het verenpak halen. Wanneer het water is bevroren maak het dan zo klein dat ze de bevroren stukjes in hun snavel kunnen nemen en het kunnen laten smelten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Met een mespuntje druivensuiker bevriest het water niet .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Suiker of zout toevoegen moet je echt niet doen.
Tijdens deze koude periode hebben de vogels vooral nood aan energierijk voedsel dat veel koolhydraten bevat. Deze vinden we in grote percentages terug in zaden, vruchten en groenvoer. Vogels hebben trouwens het vermogen om het teveel aan koolhydraten om te zetten in lichaamsvetten. Vet is eveneens een belangrijke energiebron voor vogels. Vele keukenrestjes bevatten een hoog gehalte aan vet en zijn dan ook ideaal als vogelvoeder: kaas zonder plastiek randjes, ongezouten spek, cake, gebak,...

* Vetbollen of mezenbollen: vooral voor roodborstje, mezen, spreeuw, mussen,...
Zelf vetbollen maken gaat gemakkelijk door een zadenmengeling uit de winkel te mixen met gesmolten frietvet. Het mengsel wordt in stenen bloempotten, duiventesten of lege melkkartons gegoten waarin het kan opstijven. Het hard geworden vetmengsel kan gemakkelijk uit de potten,... door deze even in een bak met warm water te houden.

Als er sneeuw ligt zullen de vogels dat als waterbron gebruiken. Wanneer er geen sneeuw ligt en alle water is bevroren dan kunnen we de vogels helpen.
Geef gewoon zuiver water en zet dat op een windvrije, beschutte plaats.
Door de drinkbak af te dekken met gaas kunnen ze geen koude douche nemen.

Het verenkleed zou anders kunnen bevriezen met alle gevolgen vandien.
Op zeer koude dagen mag men het ijs met een hamer in kleine ijsbrokjes slaan. De vogels pikken de stukjes op en laten het in hun bek smelten.
Probeer zout in het voedsel of water steeds te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
suiker is prima, zout niet.
dek wel het bakje af met grof gaas, zodat de vogeltjes niet gaan badderen.
een gesuikerde vogel komt niet ver.
Rieneke1
14 jaar geleden
Bij sneeuw is het niet nodig om voor water te zorgen. Vogels komen dan aan vocht door van de sneeuw te pikken. Als de sneeuw bevriest wordt het moeilijker. Er kan dan drinkwater neergezet worden met een beetje suiker erin om het bevriezen te vertragen. Let bij vorst op dat de vogels niet in het waterbakje kunnen gaan badderen, anders bevriezen ze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit ZOUT!!!! Zorg er wel altijd voor dat ze NOOIT kunnen badderen.
Maar met deze sneeuw zou ik me over water geen zorgen maken. Goede voeding is wel prettig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen paniek, geen paniek er ligt sneeuw, dus drinken zat.
Water neer zetten houdt een groot risico in als de vogels er in gaan badderen bij strenge vorst!!