Mijn peperplant ( gezaaid van de pitjes v.d. gele peper) groeit goed door ( bladeren) maar er komen geen pepers aan. Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3.9K

Antwoorden (3)

dit kan komen door dat de plant misschien niet de juiste omstandigheden groeit.

je moet er rekening meehouden dan een peperplant tot wel 15meter hoog kan worden (is een flinke plant!)
daarbij heeft het een warm en vochtig klimaat nodig (tropisch)

zoals je zelf al zegt groeit de plant heel goed dit gaat ten koste van de vruchtvorming net als bijvoorbeeld de kiwiplant die pas naar 4 jaar begint met bloeien.
de plant zal dus in het begin vooral de focus leggen op het sterker worden zodat het betere vruchten en meer vruchten kan produceren zodat het de kans vergroot dat er een nieuwe plant kan ontstaan.

met ander woorden zorg voor goede omstandigheden en heb geduld, veel geduld.

succes hoop dat je hier iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je planten bloeien moet je zelf voor bij spelen.
Ik doe dit met een fijn penseeltje waarmee ik het stuifmeel van de ene naar de andere bloem overbreng. Probeer er wel op te letten dat je ook van plant naar plant gaat, ik heb ondervonden dat dit de vruchtvorming en grootte ten goede komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt, liefst meerdere planten die elkaar bestuiven
Pepers, maar ook paprika en aubergine, zijn planten die veel warmte moeten hebben.
Behalve dat ook veel zon en voldoende daglichtlengte.
Zo niet, dan zullen ze alleen maar blad vormen en geen vruchten.
Mogelijk heb je ook erg laat gezaaid, dan komen er ook geen vruchten aan.
Nu kan je niets meer doen, de planten gaan straks gewoon dood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ook als je ze binnen op de vensterbank zet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan zit je nog steeds met een hooguit flets zonnetje, licht vanaf maar een kant en een te korte daglichtlengte.
Om deze tijd zie je in het donker al veel kassen die worden verlicht, speciaal omdat de lengte van het daglicht te kort is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik bedoel niet om hem in bloei te krijgen, maar om hem te laten overleven zodat vraagsteller niet volgend jaar opnieuw hoeft te beginnen met zaaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het zijn eenjarige planten, er is dus geen volgend jaar. ;-)