Hoe klein kan een zonnebloem worden in bloei en zijn de zaden vruchtbaar?

Van de zomer heb ik per toeval een paar zeer kleine zonnebloemen in de tuin gekregen, van slechts 8 centimeter in bloei. De bloemkroon was kleiner dan die van een paardenbloem, maar bloei was er.

Nu vroeg ik mij af, hoe klein een zonnebloem kan worden en of daar al meerdere voorbeelden van zijn. Ik heb de mini zaadjes geoogst en wil deze volgend jaar proberen te zaaien, kijken of dat lukt. Wat denken jullie?

Uiteraard zijn deze zaden ook zeer klein, maar in enkelen zie je dat het een zonnepit is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1K

Het beste antwoord

De bloeitijd voor veel eenjarige planten wordt vooral bepaald door de lengte van het daglicht.
Pas bij een bepaalde daglichtlengte, gaan de planten bloeien.
Is de plant nog steeds erg klein, dan komt er toch een bloem in.
Deze eigenschap is niet genetisch bepaald, dus ook uit zaad van deze te kleine planten, zullen geen nakomelingen komen die extreem laag zijn.
Bij veel soorten, zullen te kleine planten ook geen vruchtbaar zaad geven.
Maar ook hier zijn in de natuur weer uitzonderingen op, zoals b.v.melde, die wel twee meter hoog kan worden, maar een heel klein plantje ergens tussen de tegels van 4 cm. hoog, kan toch nog goed zaad produceren, waaruit weer planten kunnen komen van 2 m. hoog.
Maak een zaadje open en kijk of er iets in zit, er hoort een plat pitje in te zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De mini zonnebloem (je ziet ze nu vaak ook op de markt en bloemenwinkels) wordt ca. 35 cm hoog.

Zie op bijgaande websites voor meer informatie.