Hoe leer je nieuwe kippen s avond op kot gaan? Bij de vorige eigenaar liepen ze rond en sliepen ze in de bomen.

Mijn probleempje... ik heb enkele krielen en kippen gekocht, die bij de vorige eigenaar vrij rondliepen...
Bij ons moeten zij in een kippenkooi (40m²) blijven met draad errond, struiken erin, én een binnenkot op 50 cm hoogte (met kippentrap)
Graag had ik deze kippen geleerd(?) te leggen in dat binnenhok, maar ze gaan er zelf niet in (enkel als ik ze erin plaats en het hok afsluit).

Weten jullie een oplossing en ook tegen mogelijke vossen of marters???

11 jaar geleden
in: Tuin
29.1K

Het beste antwoord

Ja dat is echt moeilijk aan te leren.
Ze zijn iets anders gewend.
Heb zelf kippen gekocht die nog nooit op een stok hadden geslapen en na 1.5 jaar doen ze dat nog steeds niet.
Wel slapen ze in het nachthok. ( op de grond)
Vaak is een nachthok erg donker.
Door er een raampje in te maken, is het binnen een stuk lichter.
Strooi dan voer binnen in het nachthok en begin op de kippentrap zo naar boven.
Gewoon blijven volhouden.
Komen ze daardoor overdag in hun nachthok, dan kunnen ze, zolang het nog licht is, er aan wennen.
Uiteindelijk gaan ze het fijn vinden om binnen te zitten, zeker bij slecht weer.
Maak nu in het nachthok in de allerdonkerste hoek, een houten kist om daar hun eieren in te leggen, er mag het liefst geen direct daglicht in vallen.
Maak nu een schuifje, dat je omlaag kan laten zakken
voor de ingang van het nacht hok ( met een touwtje)
Eenmaal binnen zijn ze veilig tegen roofdieren.
Ook handig als je wat in de ren moet doen, omspitten of zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je zal geduld moeten hebben.. De kippen zijn even van slag een oplossing tegen roofdieren. Is je kooi ook ondergrond beleggen met gaas, dit voorkomt dat roofdieren kunnen graven .. En dubbel gaas aan de buitenkant
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zal wel weer een pak - en krijgen maar het beste is ze een paar dagen op te sluiten in hun hok. Natuurlijk met eten en drinken. De derde dag laat u hen uit na de middag.
Vooral buiten geen drinken en voorlopig geen zetten.
Op deze manier heb ik steeds van in het begin mijn kippen aan hun kot laten wennen en heb nooit vrij gelegde eieren gehad niettegenstaande een zeer grote kippenren.

Toegevoegd na 11 minuten:
Vergeten vermelden dat u tegen vossen er moet op letten dat de omheiningsdraad een 20 cm in de grond zit en dan nog 1,80 m tot 2 m hoog is. Ik heb rondom de afsluiting nog een treinbiels gelegd om ondergraven te beletten, cement straattegels zijn ook goed maar duurder.
Als u zeker bent van vossen kan u best uw hok afsluiten met een schuif langs de buitenkant dat u sluit nadat ze allemaal op stok zitten, niet vergeten om zo vroeg mogelijk weer open te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn vader zette de kippen op stok, als ze dat niet uit zichzelf deden, op t moment dat ze al half sliepen

Toegevoegd na 1 minuut:
Op den duur deden ze het vanzelf.