Komt het nog goed met mijn sla? (zie foto)

Mijn sla plantjes (het waren er 4, man lief had ze gewoon zo in de grond gezet) groeien omhoog. Kan ik ze nu nog splitten/loshalen? Aan het eind gaan geloof ik ook bloemetjes groeien. Iemand een idee of ik hier nog iets mee kan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
9.7K
Ritsuka
11 jaar geleden
Cool :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik vind het ook wel cool. Had het alleen nog nooit gezien hahaha.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doorschieten komt vooral omdat we een tijdje van dat warme weer hadden.
Wat je wel kunt doen: ze gewoon laten bloeien en het zaad winnen, en dat opnieuw zaaien - in augustus (_als_ het dan koeler is) of volgend jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De zaadjes van de bloemetjes? Droog je die eerst? Of er uit plukken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst laten bloeien, na de bloei sluit het knopje weer, dan nog even laten zitten. Als de knop weer zwelt, is het zaad rijp en kun je de bloemtakjes plukken en verder laten drogen. Je zult zien dat er net zulke pluizenbolletjes aan komen als bij paardenbloemen, maar dan kleiner. Elk pluisje is een zaadje.
Dit hele verhaal geldt als je zaadzettende soorten hebt en geen hybrides (meestal aangeduid met F1), want die geven geen zaad.
Als je meerdere slasoorten hebt, is de kans erg groot dat ze onderling kruisen en krijg je volgend jaar hele andere sla. Heb je alleen dezelfde planten staan en staat in de buurt geen andere soort, dan krijg je dezelfde soort uit het zaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super cool

Het beste antwoord

deze sla is doorgeschoten, je kunt hem nog eten, maar de blaadjes zijn wel wat bitter. via onderstaande link vind je meer info over het zelf kweken van sla.
opnieuw planten heeft geen nut.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je sla is 'doorgeschoten'. Het lijkt er op dat hij niet echt toe gekomen is aan kropvorming en meteen in bloei is geschoten. Je kunt de blaadjes nog wel eten, maar er is kans dat ze wat bitter zijn.

Was het wel kropsla?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja was kropsla. Alleen waren het vier losse plantjes die direct naast elkaar geplant zijn. Normaal moet je er ruimte tussen laten. Dat weet ik. Mijn man dacht hoppa erin staat goed. Hahaha.
Als je kippen hebt, dan is dat heerlijk voor ze, maar voor ons is de sla nu te hard en te bitter.
Laten staan voor de leuke gele bloempjes en je afvragen wat er nu is gebeurd, dat je geen krop slag hebt gekregen.
Voor een goed krop sla, is er een goed losgespitte grond nodig, die goed is bemest ( organische mest)nooit uitdroogt en voldoende zon krijgt.
De slablaadjes kan je nog wel stoven zoals spinazie, je krijgt dan stoofsla.
Dat is erg zacht en smakelijk, maar erg onbekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Stoofsla? Nog nooit van gehoord, ga ik opzoeken...en proeven :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk is daar niets over te vinden, het is echt iets van vroeger.
Ivana
11 jaar geleden
http://www.smulweb.nl/recepten/1144287/Vlaamse-stoofsla Plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leukkkkkkkkkkk dank je.
Die kan je gerust nog eten hoor. Hij is doorgeschoten, maar de blaadjes kan je nog goed gebruiken. Ze zijn iets bitterder en smaken een beetje als Romaine sla, de bindsla waarvan je Ceasar Salad maakt.
Stoof ze eens met een klontje boter gaar, eventueel met een uitje, blokjes ham en scheutje room of zongedroogde tomaatjes

Maak er eens een zomerse stamppotje van. Het bittertje geeft dan juist een lekker smaakje.
Aardappels koken, pureren met scheutje warme melk en klontje boter. Kruiden met zout en peper. Blokjes kaas erdoor scheppen en heel even doorwarmen tot de kaas iets gaat smelten. Mosterdkaas is er erg lekker bij.
Met de pan op het vuur roer je dan de gesneden of geplukte slabaadjes erdoor en verwarmt alles nog ½ minuutje. Zijn de blaadjes ietsje harder dan snijd je ze fijner. Lekker kort voor het eten er gehakte cashewnoten over te strooien.

Tegenwoordig eten we meer bittere groenten en hoeft het niet meer zo zacht te zijn. We strooien rucola erbij voor het lichte kruidige, radicchio eten we juist vanwege de bitterheid en ook frisee is licht bitter.

Sla tips;
zaai niet teveel tegelijk.
Trek een ondiep geultje in de grond. Vul op met potgrond
en geef water totdat alles drabbig is geworden.
Leg op elke 5 cm. een zaadje en dek lichtjes af met grond.
Wil je pluksla, dan mag het dichter op elkaar, zo na elke cm leg je dan zo'n zaadje.
Sla groeit het best bij temperaturen onder de 21 graden C.
Optimaal is tussen 10-20 graden C.

Bindsla of Romeine sla is een sterke soort die niet zo snel doorschiet en goed tegen warme temperaruren kan.
Vroeger werd deze bindsla stoofsla genoemd omdat men vanwege het bittertje vond dat hij gestoofd moest worden. Tegenwoordig mag een bittertje gelukkig !
amc